6+ - ‘Al zolang ik me kan herinneren, vraag ik me af of hij echt bestaat.’ De prent naast deze openingszin toont een vrouw die in gedachten op een balkon over de straat staat te kijken. Over wie gaat het? Yeti, dat weet je uit de titel, maar nergens in de tekst wordt hij bij naam genoemd. In de gedachten van de ik-persoon is hij echter alomtegenwoordig. Ze bedenkt hoe hij eruit ziet - ‘zijn vacht is zijdezacht,
als de baard van grootvader’ – , vraagt zich af hoe ze hem het beste begroet
als ze hem ontmoet – ‘Geef ik hem een hand? Of misschien beter een kus?’ En terwijl
ze zich afvraagt of hij bestaat, is
hij er al: sla de bladzijde om en op de prent die de straat vanuit een ander
perspectief bekijkt, zit een enorme, harige figuur voor haar huis te wachten. Waar
de tekst peilt en aftast naar het mogelijke bestaan van Yeti en hoe hij dan wel
zou zijn, zijn de prenten affirmatief: Yeti is op elke prent op een of andere
manier zichtbaar, soms is hij ten voeten uit getekend, soms zie je alleen een
spoor van zijn aanwezigheid of zijn schaduw. En omdat de vrouw in de kracht van
de verbeelding gelooft, droomt zich een reis naar hem toe.
Is Yeti de yeti,
de verschrikkelijke sneeuwman uit de mythe? Je zou het denken, want hij heeft
zijn woonplaats in de bergen, niemand heeft ooit iets van hem gezien behalve die
onverklaarbare sporen in de sneeuw, en dan die ijselijke verhalen die over hem
die de ronde doen… Maar in het hoofd van de vrouw is hij een zachte,
warmhartige kolos.
Rébecca Dautremers kleurrijke,
aansprekende beelden in haar bekende retrostijl, zijn alleen al puur visueel
opnieuw ronduit indrukwekkend. Ze geven met de afwisseling van panoramische en intimistische
beelden een uitgesproken dynamiek aan het zachtjes mijmerende verhaal. Maar het
is vooral de fenomenale vertelkracht van haar illustratiewerk dat van dit boek
weer een treffer in haar indrukwekkende oeuvre. Ze vertellen parallel met de
tekst een eigen verhaal waarin Yeti karakter krijgt. Hij is een toegenegen
figuur voor de vrouw, onzichtbaar maar altijd beschermend aanwezig. De
coverprent is daar een magnifiek voorbeeld van. In het café, waar sterke
verhalen verteld worden, ontpopt hij zich echter als een vervaarlijke hulk.
Dautremer brengt ook prachtig het mysterie rond zijn figuur
in beeld. Mensen zien hem niet en kunnen hem afdoen als een mythe, maar een
hond kijkt speurend in de richting van die grote schaduw. En als de vrouw, aan
het einde van haar reis gekomen, de top van de berg bereikt, blijft het
mysterie bestaan. Verbergen de wolken een gedaante? Is die reusachtige schaduw
achter haar Yeti? Wat ziet ze als ze omkijkt? Zo aanwezig en zo ongrijpbaar is
Yeti. Als een droom.
Yeti is na Elvis het tweede boek van Rébecca Dautremer met een
verhaal van Taï-Marc Le Thanh dat in het Nederlands verschijnt. Le Thanhs
dromerige, wat vage vertelstijl blijft op de achtergrond en geeft het beeld
volop de ruimte. Een zeer mooie match.
Leuven : Davidsfonds/Infodok 2016, 40 P. ISBN 9789059088023
Lees hier meer over het werk van Rébecca Dautremer.
deze pagina printen of opslaan