Bert Bevers : met niet zoveel woorden
Het beheren van het poëtisch erfgoed
als boodschappenlijstjes; het verzamelen van rare, moeilijke woorden en het
zich verheugd/verwonderd voelen bij de aanblik van charmante bruggen in Parijs (zie www.bertbevers.com): het
zijn enkele geliefkoosde akkefietjes van Bert Bevers (BB). De dichter die ook
bekend staat als soigneur van het ledenblad van VVL De Auteur. Daarnaast
is Bert Bevers bekend als beëdigd constateur van organisch gegroeide paadjes. D.w.z.
een categorie van begankenissen die afwijkt van de officiële gaanpaden. Deze
organisch afwijkende paden – soms gewoon een binnenweggetje -- mogen dan
symbool staan voor het poëtisch pad dat Bert bewust is ingeslagen. Zijn poëzie is
toegankelijk langs de niet-officiële entree. Eerder in bedekte termen.
In het verleden
verschenen van Bert Bevers al de verzamelbundels Afglans. Gedichten
1972-1997 en Eigen terrein. Gedichten 1998-2013 (Wel, resp. 1997,
2013). Sinds 2013 was er nog de bundel Nederzettingen (Kleinood
& Grootzeer 2018) en nu, in de zomer van 2023, het magnum opus Bedekte termen een
verzameling van 366 zesregelige gedichten : ééntje voor elke dag van het jaar.
De omslag van Bedekte
termen’ beeldt het grijze Leopoldsplein uit in Antwerpen, in de
vooroorlogse jaren; de onmiddellijke nabijheid en het melancholieke beeld van
de woon- en werkplaats van Bert. In een uitsparing op de keerzijde van de
omslag zien we de afbeelding van datzelfde plein, in zijn hedendaagse vorm, met
op de voorgrond de dichter, keurig gedrapeerde snor, leunend uit het venster
van zijn appartement en op de achtergrond de torens van de Sint Joriskerk,
wachtend op de terugkeer van toondichter Peter Benoit, die er ooit in eigen
persoon het Drama Christi presenteerde, aldus archivaris Bert Bevers. En ook de
schrijver-dichter Maurice Gilliams zou in die Sint Joriskerk zijn uitvaart
krijgen.
Bedekte
termen vind ik, als poëziebundel, een volumineuze uitgave, in zijn
verschijningsvorm. De gigantische hoeveelheid gedichten erin samengebracht doet
de vraag rijzen naar het waarom van deze bundel. Uitgegeven door Stabilitas
Loci, wat eigenlijk verwijst naar een kloosterregel van de Benedictijnse
spiritualiteit en betekent dat je stabiliteit zoekt in de bestendigheid. Bestendigheid
in de plek waar je verblijft en de waarden die je aanhangt. Als deze waarden
een religieuze ondergrond hebben, dan moet je daarvoor gaan, ook al wil je ze
niet uitbazuinen maar eerder in bedekte termen beleven en mededelen.
De gedichten uit de
bundel zijn in de strenge vorm van driemaal twee versregels gesteld en netjes,
volgens de letters van het alfabet, gerangschikt, naar de eerste letter van de
titel: van A tot Z. Daarmee krijgt de poëzieliefhebber een handboek dat hem
iedere dag van het jaar van een poëtische glimp van drievuldigheid kan
voorzien.
Net
dit weekeinde lees ik in een interview met de gebroeders Dardenne een uitspraak
over de schilderkunst van Vermeer die me aan de gedichten van Bert Bevers doet
denken: ‘De kracht van Vermeers schilderij schuilt ook in wat hij niet toont.
En dat is precies wat wij ook proberen in onze films.’ […] Een acteur of
actrice hoeft niet alles te verklaren. De enscenering evenmin: er zijn gaten,
tekorten, een zekere leegte. Die leegte maakt dat de kijker gevoelens kan
projecteren.’
Een
voorbeeld:
‘Havenbeeld
Wees gerust
oude golven, niemand
weet de weg. Wij zwerven helemaal thuis.
Bollend als
een meisjeshandschrift troost
uit regen op kranen. Het krijt wit.
Uitlopende
tekens. De wereld is zo wijd:
meeuwen scheren krijsend langs de
gilling.’
Bert
Bevers’ gedichten zijn waarnemingen en beschrijvingen maar evenzeer bevragingen
en onderzoeken naar de ondergrond van het bestaan. Af en toe simpel, langs de
neus weg, maar soms ook mysterieus en peilend naar de diepte van wat verborgen
is.
Natuurlijk
zijn niet alle 366 gedichten even glorieus en aansprekend, maar ze bieden af en
toe een goede doorsnede van een filosofische kijk, met een beetje recul en een
zekere mildheid.
‘Haardstede
Die terloopse lichtval over treden naar verleden.
Hoe vroeg
ik hier al later wonen wilde, en er zo lang
reeds ben nu er andere dagen
zijn, andere, onder
onbezoedelde
warmte. Ik leer hier in onbedaarlijk
aanvaarden nog steeds veel. Dat
alles elders anders
klinkt, dat bomen maar langzaam terug groeten.’
Doorheen de
vier seizoenen valt er, voor elke dag van het jaar, wel wat te rapen in deze
bijbel van Bert Bevers.
Bert Bevers: Bedekte termen,
Stabilits Loci, Antwerpen 2023, 396 p. ISBN 9798397503037
deze pagina printen of opslaan