Ontwerpen en overwinnen

9+ - Lucy Ivison, een Britse schoolbibliothecaris, schreef tot nu toe vooral young-adultboeken. Ontwerpen en overwinnen, het eerste deel van de reeks Het huis van verwondering is haar eerste verhaal voor jongere lezers. Het boek volgt Myrthe, dochter van een kleermakersfamilie, die door de ziekte van haar moeder op zoek is naar werk als dienstmeisje in Londen. Haar droom om kleermaakster te worden kan ze nu wel vergeten, denkt ze.

In Londen vindt Myrthe werk bij de vooraanstaande familie Van Callenburgh. Zowel het andere personeel als de dochters van de graaf merken al snel Myrthes talent op om mooie kleren te maken. Als de oudste dochter op een bepaald moment ontevreden is met de jurk die ze moet dragen op haar debutantenbal, komt haar jongere zus Sylvia op een idee: ze wil samen met Myrthe een nieuwe jurk voor haar maken.

Het huis van verwondering is een sfeervol kinderboek dat zich afspeelt in het bruisende Londen van de jaren 1920. De hoofdstukken tonen beurtelings het perspectief van Myrthe, het dienstmeisje, en Sylvia, de dochter des huizes. De setting van het verhaal en het veranderende perspectief zorgen voor een Downton Abbey-achtige sfeer, die niet alleen de glamour van de hogere klasse toont, maar ook het harde werk van het personeel dat hen dient.

Het verschil in maatschappelijke klasse, zo maakt de schrijfster al snel duidelijk, zorgt ervoor dat beide meisjes andere mogelijkheden en limieten hebben. Als Sylvia door haar ouders betrapt wordt als ze samen met het dienstmeisje in het geheim jurken maken, zal ze hoogstens een standje krijgen. Als Myrthe betrapt wordt, zal ze onmiddellijk haar werk (en daarmee het inkomen van haar hele gezin) verliezen. Sylvia is zich hier amper bewust van, terwijl Myrthe zich herhaaldelijk inprent dat ze zich aan de grenzen van haar stand moet houden.

Ivison laat een glimp zien van de sociale ongelijkheid uit die periode, maar ook niet meer dan dat. Je merkt dat ze het sociale verschil tussen beide meisjes wil aanstippen, maar er tegelijk ook geen big deal van wil maken. Het huis van verwondering is in de eerste plaats een avonturenverhaal waarin mode en vriendschap een belangrijke rol spelen. Dat maakt dat het boek wel leuk is om lezen, maar dat iet of wat geoefende lezers het waarschijnlijk te vrijblijvend zullen vinden. Het verhaal gaat niet diep genoeg, is te weinig gelaagd en de strik die de auteur er aan het einde rond bindt, is te netjes. De schrijfstijl is vlot en simpel. Als Ivison er in haar volgende jeugdboek in slaagt om de sfeervolle setting te combineren met meer diepgang, geef ik het graag nog een kans.

Lucy Ivison: Ontwerpen en overwinnen, Billy Bones, Amsterdam 2021, 277 p. : ill. ISBN 9789030508120. Vertaling van Sequins and secrets door Joyce Bekkers en Mijke van Leersum. Distributie Baeckens Books