De dag dat jij begint

5+ - Het overkomt iedereen al eens, je komt ergens binnen en er is niemand die op je lijkt. Dat kan zijn vanwege je uiterlijk, of je eetgewoonten, omdat je niet op reis gaat tijdens de vakantie, of omdat je bepaalde dingen niet kunt of durft… Je voelt je alleen ‘tot op de dag dat jij begint // met het vertellen van je verhalen.’ Dan merk je dat er raakpunten zijn met de anderen, dan ‘schuift de wereld een stukje verder open / en maakt plaats voor jou.’ Anders zijn, je ergens niet thuis voelen kan veel verschillende oorzaken hebben en het is niet onoverkomelijk als je elkaar maar leert kennen, dat is de positieve boodschap die De dag dat jij begint brengt.

Jacqueline Woodson vertelt een inleefbaar verhaal over inclusiviteit in een licht poëtische, suggestieve taal. In het verhaal van Rigoberto uit Venezuela bijvoorbeeld, klinkt zachtjes heimwee door aan het land dat hij verlaten heeft en het gelach uit onbegrip van de anderen verstomt als de juf in de klas laat horen dat zijn naam klinkt als een liedje. Ook sterk is de volgende passage:

‘Soms zal de wereld een plek voor je lijken,
waar jij ver buiten de lijnen
staat…

En de enige die naast je staat
is je eigen dappere ik –
stevig als staal, en klaar
voor iets waarvan je nog niet weet
dat je er klaar voor bent.’

Concreet, poëtisch en iets om over na te denken, met een mooie visualisatie in de prent: een somber jongetje – in de voorgaande prenten kijkt hij alleen aan de kant toe terwijl andere kinderen spelen -- staat met een gesloten boek aan de rand van het water. In zijn blije spiegelbeeld in het water slaat hij zijn boek open en een kleurrijke wereld welt op in de stroom.

Woodson roept ook onnadrukkelijk vragen op, over de relativiteit van anders zijn bijvoorbeeld. Rijst eten bij de lunch in plaats van het vertrouwde boterhammetje, hoe vreemd is dat als je weet dat rijst het meest gegeten voedsel ter wereld is? Wie is dan eigenlijk anders?

Rafael López illustreerde het verhaal met kleurrijke, gestileerde prenten en figuurtjes die wat oubollig aandoen, maar die hier en daar toch kunnen verrassen. Het boek, dat op een bepaald moment in het verhaal voorkomt (en waarin je óók kunt reizen, ook al ga je niet weg van huis) blijft in de prenten een positieve rol spelen. Ook de meetlat, die in diverse vormen (in een deur, een boom, als tafel) terugkomt in de illustraties trekt de aandacht. Mensen kun je immers niet afmeten aan geijkte standaarden.

Woodson werkte voor dit prentenboek een passage uit een young-adultroman van haarzelf uit, Brown girl dreaming, waar ze in 2014 The National Book Award voor kreeg:

‘William Woodson
De enige bruine jongen op een witte school.