Het oordeel

Het oordeel is het zesde deel in de ‘Bergmankronieken’ van Hjorth Rosenfeldt waarin Sebastian Bergman centraal staat. Bergman is een briljant psycholoog, die meermaals met de Zweedse politie heeft samengewerkt om een daderprofiel uit te werken. Zijn professionele kwaliteiten staan buiten kijf, maar Bergman maakt er op privévlak vaak een potje van. De Zweed heeft een onstilbaar libido en narcistische trekjes waardoor hij het onderzoek vaak belemmert en zijn collega’s tegen de haren instrijkt. Zijn relatie met zijn biologische dochter Vanja Lithner loopt eveneens verstoord, in die mate dat Lithner haar overplaatsing van de Nationale Recherche in Stockholm naar de recherche in Uppsala heeft aangevraagd om niet meer met Bergman te hoeven samenwerken.
 
Maar Bergman en Lithner worden toch gedwongen opnieuw samen te werken wanneer Uppsala wordt opgeschrikt door een serieverkrachter. Milieuwetenschapster Klara Wahlgren kan de aanvaller net afhouden wanneer hij haar ’s avonds op de parking van haar werk bedreigt. Voor Therese Andersen en Ida Riitala loopt het minder goed af. Commissaris Anne-Lie Ulander van Uppsala besluit de Nationale Recherche bij het onderzoek te halen en zo worden Lithner en Bergman verplicht om elkaar te zien. Bergman hoopt op een nieuwe kans om zijn dochter beter te leren kennen, maar Lithner wil absoluut niks met hem te maken te hebben en omschrijft hem als ‘arrogant, egoïstisch, schaamteloos, seksistisch, een wandelend risico voor de werksfeer’. Hun beider humeur verbetert er ook niet op als het onderzoek slechts heel moeizaam vordert. De verkrachter laat geen sporen na en zijn slachtoffers kunnen hem niet identificeren.
 
Hjorth Rosenfeldt bestaat uit het Zweedse duo Michael Hjorth en Hans Rosenfeldt. De eerste is filmproducent en de tweede scenarioschrijver van o.a. de tv-serie The Bridge. Dat is goed te merken in hun boeken, die erg filmisch aandoen. De taal van de schrijvers is functioneel en snel, en er staan weinig woorden te veel in. De actie springt tussen verschillende locaties en de korte hoofdstukjes lijken wel afzonderlijke scènes.  
 
Met Sebastian Bergman hebben de schrijvers een hyperintelligent, maar ook omstreden personage geschapen waar je niet makkelijk sympathie voor voelt omdat hij het telkens weer zelf verprutst. Makkelijker is het om je in te leven in zijn dochter Vanja Lithner, wier redenen om Bergman te negeren begrijpelijk en logisch zijn. Hjorth Rosenfeldt moet wel opletten dat de relatie tussen Bergman en Lithner de spanning niet in de weg staat en de reeks niet doen wegzakken naar te veel familiaal drama.  
 
Het oordeel is niet de beste episode in de reeks. De plot is niet heel origineel, maar een stevige – ook vrij ongeloofwaardige – cliffhanger maakt al een sprong naar het volgende deel. Bergman en Lithner lijken nog niet uitgespeeld.

Hjorth Rosenfeldt: Het oordeel, Cargo, Amsterdam 2019, 448 p. ISBN 9789403147109. Vertaling van En högre rättvisa door Geri de Boer. Distributie: Standaard Uitgeverij

© 2024 | MappaLibri