Met Woensdag verschijnt het debuut van Mathijs Duyck in de Vlaamse
letteren. Na zijn doctoraat in de letterkunde aan de Universiteit van Gent
werkt Mathijs Duyck momenteel als onderwijzer Nederlands voor anderstalige
jongeren. Woensdag trekt de aandacht
door een enigmatische en spectaculaire achterflap: ‘Fred en Marjan springen uit
een vliegtuig. Plots gaat er iets mis. Of was het zo gepland?’
In medias res volgt
de lezer de waaghalzerij van de reclamejongen Fred en de niet afgebakende
Marjan. De geheimzinnige Fred monstert Marjan die een vrije vogel blijkt, de
aanzet voor het verkennen van hun achtergrond is daarmee gegeven. We ontmoeten
de vriendengroep van Fred en Marjan en die doet erg herkenbaar aan. De rollen
die worden verdeeld in de meeste vriendengroepen zijn hier zodanig sterk
aanwezig dat de lezer alleen daardoor al vaak moet glimlachen. Humor is dan ook
een van de sterkste wapens van Mathijs Duyck: niet enkel de nietsontziende
stand-up comedian Hans is een dankbaar personage maar ook de vele rake
observaties en herkenbare ongemakkelijkheden ontlokken spontaan en zelfs
hoorbaar gelach, wat zeldzaam is voor onze letteren.
‘We kunnen elkaar maar beter allemaal met rust laten, geen
oordelen vellen en gewoon achteroverleunen terwijl de meest diverse komieken
van eigen kweek karrenvrachten middelmatige, lauwe woordenbrij in onze trog
storten. En intussen liggen ieders verscheidene voorkeuren vreedzaam te gisten
onder de warme zonnestralen van de menslievendheid, tot men ze niet meer kan
onderscheiden, allemaal bijeengesmolten, ranzig bruin en geurend naar het
putteke.’
Maar
ook de zwaarte van wat overblijft tussen Fred en Marjan blijft plakken.
Gevoelig en met een uitstekende timing bespeelt Mathijs Duyck zijn publiek.
Humor en verdriet werken door herkenbaarheid, een aanknopingspunt voor de
lezer, wat in deze roman uiterst tastbaar wordt. Krampachtig vasthouden aan wat
verweerd is, is zo diepmenselijk weergegeven dat het contrast tussen de
lichtheid van de humor en de zwaarte van dit verdriet de lezer alle kanten
opjaagt. De roman eindigt met een nieuwe zaalshow van Hans die, net als deze
roman, zijn publiek humor en diepte biedt. Waarna we de openingsscène hervatten
en Fred en Marjan achterna duiken.
Als het door het voorgaande nog niet duidelijk is geworden:
dit is een meer dan geslaagd debuut. De lezer wordt op menigerlei manieren
bewogen door de auteur. De taal is fris en welgemikt, de humor is zowel volks
als fijnzinnig net als de echte personages. Authenticiteit is een moeilijk maar
dankbaar streven: net dat heeft Mathijs Duyck wonderwel bereikt. Ik daag de
lezer uit om dit verhaal in meer dan drie zittingen uit te lezen.
Antwerpen : Manteau
2016, 221 p. ISBN 9789022332955. Distributie WPG Uitgevers
© 2024 | MappaLibri