Leven en dood van een Corsicaan

Paul Buekenhout, oprichter en voormalig bezieler van het Brusselse literatuurhuis Passa Porta, schreef met vijf lees- en schrijfvrienden onder het pseudoniem Zetti & Bosch het derde boek in het fonds van zijn in 2023 opgerichte uitgeverij KLEIN. De indrukwekkende volledige titel van het boek luidt: Leven en dood van een Corsicaan: Dagboek van een week of de verknipte geschiedenis van een eiland, van God en zijn goedgezinden, van buitenstaanders en andere mensen.
 
Het uitbundige boek is een literair reisverslag, een (corona)dagboek, een intiem portret van twee geliefden, de ontstaansgeschiedenis van een boek, een verkenning van het katholicisme én een gonzo-stijl studie naar de tragische grootsheid van een volk. Zo multidimensionaal als de vorm is, zo eenvoudig is de plot: Yann Zetti, een Molenbeekse schrijver met Corsicaanse wortels langs vaderskant, maakt samen met zijn partner en handlanger Loeka Bosch, reizen via Marseille naar Corsica en doet onderzoek naar het aangrijpende levensverhaal van Antoine Tranelli, een verre neef, die zijn eigen vrouw per ongeluk verwondde bij een aanslag op haar minnaar.
 
De open rug van het boek wordt gesierd door een rood lint. Wellicht staat dat lint symbool voor de boeteprocessie op Goede Vrijdag in het Zuid-Corsicaanse dorp Sartène, die als een rode draad de vele dimensies van het boek met elkaar verbindt. De veroordeelde Tranelli sjouwde ooit als rode penitent in de processie een houten kruis door de dorpsstraten. De auteurs gebruiken het indrukwekkende ritueel als vertrekpunt voor een verkenningstocht door de katholieke dogma’s rond schuld en vergeving, en als prisma waarmee ze de Corsicaanse ziel in al haar schakeringen proberen te duiden.
 
De relatie tussen Yann Zetti en Loeka Bosch is overtuigend en innemend. Wat daar sterk aan bijdraagt, is dat de roman wordt verteld vanuit het perspectief van Yann, en dat hij soms meer weet dan Loeka. Hij schrijft liefdevol over zijn partner en laat haar ruim aan bod komen, maar heeft toch zijn eigen binnenwereld. Zo raakt de lezer via Yanns liefde voor en gedachten over Loeka betrokken bij een alledaagse en realistische relatie, die aangenaam contrasteert met het tragische levensverhaal van Antoine Tranelli, dat ondanks de vele interviews met kennissen en familieleden omgeven blijft door een mythische sfeer.
 
Het prachtig vormgegeven boek is ‘gedrukt op 115 grams ongestreken en opgedikt papier’, heeft brede bladzijden met veel typografische variatie en voldoende paginawit en bevat interessante en komische voetnoten, bijlagen (onder meer een nuttige stamboom) én schitterende zwart-witfoto’s (van Alexandra Cool). De foto’s zijn geen lukraak toegevoegde versieringen, maar spelen een significante rol in de dagboeken en reisverslagen. De bezwerende beelden van Corsicaanse landschapstaferelen die het verhaal omarmen, symboliseren de mate waarin Tranelli’s verhaal is ingebed in de eilandcultuur en maken de lezer gevoelig voor de unieke sfeer van de locatie.
 
De stijl is spaarzaam, bondig, registrerend, en dat is goed gekozen: de reisverslagen krijgen er een hoog realistisch gehalte door – je ziét Yann haastig notities maken – en de soberheid van de taal contrasteert mooi met de barokke vormgeving van het boek. Knap is ook hoe de auteurs vaak weinig woorden nodig hebben om hele werelden en persoonlijkheden tot leven te wekken: ‘Bochten en macho’s: Corsica in twee woorden’.  
 
Sommige voetnoten zijn overbodig: voetnoot 40 legt uit wat sacramenten zijn, voetnoot 58 wat de Bijbel is, voetnoot 158 wat ‘Erbarme dich’ is – plukjes uitleg die de gemiddelde lezer niet nodig heeft. Daar moet overigens bij worden vermeld dat de keuze voor dergelijke voetnoten in de tekst zelf wordt gemotiveerd, wanneer Yann en Loeka overleggen hoeveel van de katholieke geschiedenis ze gekend mogen achten bij hun publiek. Dat neemt niet weg dat dergelijke voetnoten het verhaal een beetje in de weg zitten. Andere voetnoten hebben dan weer een ongelukkige plek gekregen, zoals voetnoot 186, die het indrukwekkende en spannend geschreven relaas van Antoines boeteprocessie onnodig onderbreekt met gekeuvel over de keuze tussen een Vlaamse of Nederlandse uitdrukking.
 
Op meerdere plekken in het boek wordt de lezer deelgenoot van het overleg tussen Yann en Loeka over hun ambitieuze boekproject, zoals op pagina 105, waar het stel tijdens een bezoek aan de Panne de globale opzet van het boek bepaalt, en op pagina 180, waar Loeka zegt: ‘We moeten ervoor waken dat we geen coronaroman schrijven. Un livre catho-catho non plus.’ Dergelijke passages voegen een laag aan het verhaal toe, maken van de al zo bonte roman een metaroman, zonder te vervallen in overdaad.  
 
Leven en dood van een Corsicaan is een hoogst origineel boek. De vormexperimenten, efficiënte stijl, originele invalshoek, functioneel begrensde thematiek en de verrassende ontknoping – ja, ook de plot is dik in orde – maken dit boek tot een indrukwekkend geheel. Een boek waarvan je steeds meer gaat houden, des te dieper je erin doordringt.  
 
Zetti & Bosch: Leven en dood van een Corsicaan: Dagboek van een week of de verknipte geschiedenis van een eiland, van God en zijn goedgezinden, van buitenstaanders en andere mensen, Klein, Thuin 2025. 360 p. ISBN 9789464774429

© 2025 | MappaLibri