5+ - Jacquot gaat, samen met zijn
moeder, een tijdje bij opa Smits in Achterbos wonen. Dat Achterbos is al een
mysterie op zich want ‘Woont opa echt achter een bos?’. Mama legt haar zoon uit
dat het Molse gehucht een klein dorpje op het platteland is. Al snel staat
Jacquot voor een nog groter raadsel: wat houdt opa hele dagen bezig?
Het doel van Jacquot en de lichtzoeker is om
kinderen te laten kennis maken met de Belgisch-Nederlandse kunstenaar Jakob
Smits (1885-1928). Door de kleinzoon als protagonist te laten optreden wordt
vooral de jonge lezer geprikkeld om in zijn voetsporen te treden. De verwijzing
naar het oeuvre van Smits begint al op de cover: zowel de compositie als de
kleuren leunen dicht aan bij het schilderij De vlakte uit 1925.
Coco & June is het creatieve alter ego van Karen Leten
en Barbara Soenen. Ze maakten eerder al het speelse alfabetboek Dier boek en Dier vrienden, met verrassende dierenweetjes. Later dit jaar verschijnt
ook nog Een museum om nooit te vergeten, eveneens over kunst voor
kinderen.
Verschillende mogelijke beroepen passeren de revue. Als opa
op het platteland woont, is hij vast en zeker een boer. Maar opa heet toch
Smits? Dan moet hij wel een smid zijn! Wanneer mama zegt dat opa aan een
belangrijke opdracht werkt op zolder gaat Jacquot op onderzoek. In een doosje
vindt hij postzegels van het schilderij Het gehucht (1924) en snippers
bladgoud, die Smits gebruikte in zijn veelgeprezen aquarellen. Voor Jacquot
blijven de vraagtekens zich opstapelen. Zeker wanneer opa een kar inlaadt met
pakjes (‘Opa, je lijkt wel een postbode!’) of de lucht en het licht door de
wolken analyseert (‘Ben je dan misschien een weerman?’).
Een onweersbui zorgt ervoor dat de kat van opa spoorloos is
en Jacquot besluit hem te gaan zoeken op zolder. De auteurs hebben de spanning
rond het enigma van opa vakkundig opgebouwd. Uniek is dat ze de lezer hier
maximaal in trachten te betrekken. De prachtige illustraties lijken zo
realistisch dat ze de kijker het gevoel geven er zelf deel van uit te maken.
Coco & June maken gebruik van zuivere kleuren, die dicht bij de natuur
blijven, net zoals ook de kunstenaar dat deed. Het zoeklicht dat de lezer
krijgt om onder de transparante pagina’s te houden en zo de zolderverdieping te
verkennen is een leuke en interactieve toevoeging.
De poes ligt gelukkig veilig en wel te slapen, maar er is
nog veel meer te ontdekken in het atelier van opa. De illustratoren gidsen de
kijker door de kunsthistorische evolutie in de beelden van Smits en geven zo
een korte impressie van zijn werk. Van naturalistische schilderijen uit het
impressionisme aan het begin van zijn carrière tot de symbolische aquarel Mater
Amabilis met geitje (1895), waarin Jacquot zijn moeder Marguerite als kind
herkent. Smits’ latere werk kenmerkt zich door weidse landschappen die door
middel van de juiste lichtinvallen het nederige boerenleven weten te vatten. De
hemel is een alles overkoepelde lichtschakelaar die het gemoed van zijn werk
bepaalt. Het zijn veelal schilderijen met imposante wolkenformaties die de
schilder in dikke korrelige lagen op het doek aanbrengt. Jacquot merkt op dat
de olieverf zelfs nog een beetje nat is.
Opa Smits is dus een kunstenaar, maar
volgens Jacquot is hij meer dan dat: zijn opa is een lichtzoeker. In biografieën wordt Smits vaak omschreven als de ‘bezieler van het licht’ met een eigen lichtlaboratorium. Hij liet het dak van zijn
atelier negentig graden draaien, installeerde grote raampartijen en
experimenteerde met doeken en zeilen om de lichtinval op het canvas naar zijn
hand te zetten.
De werken van
Jakob Smits overstijgen inderdaad de letterlijke weergave van het primitieve
Kempense boerenleven met zijn typische windmolens en noeste arbeid op de
velden. Ze zijn het resultaat van een levenslange toewijding aan de studie van
het lichtspel. Hoewel dit boek eerder een geromantiseerd beeld op kindermaat
schetst, was de zoektocht naar het juiste licht een obsessie geworden dat hem
zijn schilderijen voortdurend deed herwerken. Het maakte hem tot aan het einde
van zijn leven rusteloos en vermoeid.
Jacquot besluit dat hij later ook kunstenaar wil worden.
Maar misschien wordt hij toch liever boer of postbode. Want net zoals de
lichtschakeringen op opa’s doek kent ook het leven oneindig veel mogelijkheden.
Wie een greep
uit het werk van Smits met eigen ogen wil bewonderen zal wat geduld moeten
uitoefenen: het Jakob Smitsmuseum is tot begin 2024 gesloten voor
renovatiewerken. Bij het boek hoort een gelijknamige kinderexpo die zich vanaf
november 2022 al reizend verder zet, langs de Kempense bibliotheken in
Antwerpen.
Coco & June: Jacquot en de
lichtzoeker, Davidsfonds Infodok, Antwerpen 2022, 48 p. : ill. ISBN
9789002273933. Distributie Standaard Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan