15+ - Op een maandag in september komt Jess’
beste vriendin Eden plots niet opdagen op school. Er gaan geruchten over een
afscheidsberichtje aan haar ouders, over een vriendje met een
agressiviteitsprobleem… Niemand weet het er fijne van, en voor Jess stopt de wereld
met draaien. Ze besluit haar vriendin te gaan zoeken. De dag van Eden is het relaas van één koortsachtige dag zoeken naar
de persoon die misschien wel de belangrijkste is in Jess’ leven.
Tijdens de gesprekken die Jess heeft met schooldirectie, politie,
ouders en vrienden wordt het voor de lezer steeds duidelijker dat ze rondloopt
met allerlei schuldgevoelens. Er zijn dingen gebeurd, de afgelopen zomer, en
ook nog heel recent, die Jess als een molensteen om de nek hangen. Ze hebben te
maken met Liam Caffrey, Edens vriendje, met het feit dat Edens oudere zus nog
niet zo lang geleden overleden is, en met een trauma dat Jess heeft opgelopen
en waar ze nog steeds de littekens en de gevolgen van draagt.
De dag van Eden speelt
zich af op de dag van de verdwijning. Alles wat vooraf kwam, wordt verteld door
middel van flashbacks. Soms zijn die goed in scène gezet en zeker in de eerste
helft van het boek doseert Flanagan haar informatie zeer vakkundig. De sfeer
die ze oproept, werkt: Jess is geloofwaardig in haar angst, haar ongerustheid
en haar schuldgevoel. Ze heeft een authentieke stem die haar sympathiek en
zichtbaar maakt voor de lezer, en je wordt echt nieuwsgierig naar wat er
allemaal aan deze verontrustende verdwijning voorafging.
Soms doet het trucje wat gekunsteld aan. Bovendien maakt het feit dat de
flashbacks samenhangen met de locaties waar Jess heen trekt, het de lezer niet
altijd makkelijk omdat de chronologie daardoor moeilijker te volgen wordt. Het
verleden als legpuzzel, met nogal wat stukjes door elkaar: het is eens een
afwisseling van het keurige rechttoe-rechtaan vertelde achtergrondverhaal, maar
bij momenten zorgt het voor onnodige vertroebeling. Naar het einde van het
verhaal toe, als de spanning wordt opgedreven en het steeds prangender wordt of
Eden nu al dan niet (levend) teruggevonden zou kunnen worden, worden de
flashbacks (hoewel inhoudelijk relevant) soms storend lange pauzes in de
spanningsopbouw.
Flanagan balanceert bij momenten op
het randje van een uitschuiver. Zo heeft het personage van Eden in het begin te
veel weg van het high school cliché van de perfecte, populaire blondine,
terwijl haar karakter eigenlijk veel complexer blijkt. Op het einde worden de
gesprekken tussen de personages behoorlijk uitleggerig. En één scène (de
tarotlegging) voelt helemaal niet in lijn met de rest van Edens personage en
had gewoon geknipt kunnen worden.
De andere personages
hebben in mindere of meerdere mate te leiden onder hetzelfde euvel: soms helder
getekend, psychologisch uitgediept en geloofwaardig, soms net iets te
oppervlakkig cliché. Het kan van scène tot scène verschillen. Gelukkig is Jess
als hoofdpersonage wel een voldragen en psychologisch volwaardig uitgewerkte
figuur. Haar innerlijke worsteling en haar evolutie dragen het verhaal. Zij
maken van dit boek toch een betere dan gemiddelde young adult-roman over
vriendschap, liefde, fouten maken en pijn te boven komen.
Liz Flanagan: De dag van Eden, Gottmer, Haarlem, 2019, 288 p. ISBN
9789025770273. Vertaling van Eden Summer door Aleid van Eekelen-Benders.
Distributie L&M Books
deze pagina printen of opslaan