Niets zo moeilijk, wellicht, als je herinneren
hoe het was om niet te kunnen wat je vandaag automatisch doet. Neem nu lezen:
wie weet nog hoe het was letter voor letter te ontcijferen, van beeld naar
klank te gaan, en van klanken naar woorden en zinnen? Met A is van Os komt die puzzel weer enigszins tot leven. Op een
twintigtal dubbele bladzijden nemen vormgevers en bedenkers Autobahn de ruimte
om te schetsen waar onze letters vandaan komen. Elke letter wordt met zijn
Proto-Sinaïtische voorganger gepresenteerd op een dubbele bladzijde, volgens
het riedeltje ‘A is van aap’. Alleen wordt ‘aap’ hier vervangen door ‘os’, en
de andere lettertekens waaruit de respectievelijke Latijnse letter is gevormd,
zoals ‘C is van Werpstok’ of ‘H is van Hek’. Een ultrakorte omschrijving helpt
om in het letterteken te herkennen wat wordt verbeeld en dankzij het handige
gebruik van twee kleuren is de evolutie van de letter in het Proto-Sinaïtisch
over Fenicisch en Grieks tot Latijn beter te volgen. De kleurenkeuze mocht voor
mij wat minder flitsend (of is focussen op fluo-oranje enkel voor oudere ogen
vermoeiend?), al past het donkerblauw en oranje prima bij de strakke
vormgeving, die een afbeelding van het in steen gekerfde letterteken combineert
met een grafische weergave tegen een blauwe achtergrond.
Dat een informatief boek zo
overvloedig de ruimte neemt/krijgt om weinig informatie per blad te brengen is
eerder ongewoon. Toch werkt het: lezers kunnen rustig de tijd nemen de visuele
informatie te verwerken, zonder afgeleid te worden door bijkomende weetjes. Een
in- en uitleidend hoofdstuk zorgt voor historische en culturele context. Bette
Westera, die de tekst verzorgde, speelt met het idee van de tijdmachine:
‘Nu ga je proberen terug te reizen naar de tijd waarin onze
letters zijn ontstaan’.
Dergelijke
verbeeldingsexperimenten maken vaker deel uit van non-fictie voor kinderen,
maar de combinatie van een observerende ‘jij’ en een historisch gesitueerde
leeftijdgenoot, en de vermenging van een geografische plek en zijn
reconstructie in een museum maakt deze imaginaire tijdreis nodeloos verwarrend.
Toch wordt het kernidee door de herhaling en combinatie van tekstsoorten goed
overgedragen en vergeet de lezer allicht niet snel dat het alfabet eerder
toevallig ontstond, doordat nieuwe klanken werden toegekend aan bestaande
Egyptische hiërogliefen.
Dat emoji’s en
allerhande afbeeldingen vandaag een belangrijke rol spelen in onze communicatie
maakt de oorsprong van het alfabet nog een stuk aanschouwelijker. Wie nog niet
geprikkeld was door de alfabetten zelf, kan met de suggesties op de laatste
pagina’s aan de slag. Daarmee doet het boek precies wat de titel al deed:
prikkelen en nieuwsgierig maken naar meer – waarvoor dan weer andere boeken en
bronnen bestaan.
Autobahn & Bette Westera : A is van Os. Waar komen onze letters
vandaan?, Gottmer,
Haarlem 2018, 80 p. Ill. ISBN 978902576804. Distributie L&M Books
deze pagina printen of opslaan