5+ - In 2000 bracht Michael Dudok de Wit, een in Nederland geboren, in
het buitenland werkende tekenaar, Father
and Daughter uit. Voor deze 8,5 minuten durende woordloze animatiefilm
kreeg hij in Engeland een Bafta en in de VS een Oscar. In 2002 verscheen van
dit verhaal een versie in prentenboekvorm, die in 2015 voor de vierde keer
herdrukt is, in een handzaam en groot oblong formaat.
De omslag is intrigerend: in een bruinig landschap, waarin
de lucht veel dominanter aanwezig is dan de eindeloze polder, fietsen een grote
en kleine figuur de horizon tegemoet. Voordat het verhaal echt begint, zien we
de figuren, vader en dochter blijkbaar, nogmaals door de polder fietsen. Op de dijk
neemt de vader afscheid met een simpel ‘Dag kind’, waarop het meisje simpelweg
‘Dag papa’ antwoordt. De vader stapt in een bootje en roeit naar de horizon met
onbekende bestemming. Hierna zien we het meisje in verschillende seizoenen,
overdag en ‘s nachts en door de jaren heen voorbij fietsen op de dijk: alleen,
met vriendinnen, met haar vriend, met haar gezin en ten slotte als een oude
vrouw. Dán pas komt het moment waarop ze haar vader weer ziet…
In het prentenboek is, in tegenstelling tot de
animatiefilm, wel tekst te vinden. Die is echter steeds heel kort en zakelijk.
Wat in de tekst staat, is ook in de tekeningen te zien. Alleen zinnen als ‘Af
en toe denkt ze nog wel aan haar vader…’ en ‘Er is een vriend, voor haar
alleen. Het meisje is gelukkig’ voegen iets toe aan het beeld. Wat het beeld
vertelt, is een prachtig verhaal over tijdloze thema’s als de vergankelijkheid,
maar ook de schoonheid van het leven, en verlies van een dierbare én het
koesteren van hoop op een nieuwe ontmoeting. De tekenaar heeft hierbij gekozen
voor een kleurencombinatie van zwart-wit, sepia en blauw, waardoor hij -
zo vertelde hij tegen Bianca Stigter in een interview voor NRC Handelsblad (9.03.2001) – een nostalgisch beeld kon oproepen.
Hoewel tekst én beeld ogenschijnlijk eenvoudig zijn, is het
dat niet als je dit prentenboek opnieuw doorbladert. Steeds zie je weer nieuwe
dingen, die verschillende emoties in zich kunnen dragen, zoals de eenzaamheid
van kleine figuren in het landschap, die tegelijkertijd vrijheid kan betekenen.
Voor wie dit prentenboek gaat bekijken met kinderen vanaf een jaar of 9, is er
genoeg om van te genieten, over te praten en zich over te verwonderen. Over het
vertrek van de vader, het leven van het meisje of de pagina met het
wolkje. Of wat te denken van het weerzien tussen vader en dochter, waarbij de
dochter geen klein meisje is, maar een jonge vrouw?
In de recensie voor NBD Biblion schreef de recensent dat
het verhaal lastig is vanwege de grote tijdsprongen, dat het door jonge
kinderen onder meer daarom niet begrepen kan worden zonder begeleiding, en dat
het ‘wel interessant [is] voor de kleine groep (bijna) volwassenen die lezen
als kunstvorm ziet in plaats van ontspanning en dan ook nog van deze uitvoering
houdt’. Ik denk dat dit prentenboek het verdient om aan een zo groot mogelijke
doelgroep aangeboden te worden, mogelijk in combinatie met het zien van de
animatiefilm. Vanwege het tijdloze van het thema, waarmee we allemaal te maken
hebben of krijgen, en vanwege de intrigerende verbeelding. Om bij voorbaat uit
te gaan van een dichotomie tussen ‘lezen als kunstvorm’ en ‘ontspanning’ lijkt
me zinloos.
Amsterdam : Leopold 2015, 32 p. : ill. Naar de animatiefilm Father and daughter. ISBN 9789025868697
deze pagina printen of opslaan