De verboden duinen, een verhaal dat verteld moet worden
9+ - Hoe kun je een
boek recenseren als het verhaal je tot diep in je kern raakt? Wanneer het
verhaal van de hoofdpersoon erg overeenkomt met jouw eigen verhaal? De
verboden duinen van Marjolein Visser is het boek dat ik graag had gelezen
toen ik zo oud was als hoofdpersoon Mila. Het is het verhaal dat ik aan mijn
leerkrachten had willen geven, aan mijn klasgenoten. Met dit boek heeft
Marjolein Visser een stem gegeven aan die ik van tien en aan kinderen van nu in
een vergelijkbare situatie.
De verboden duinen speelt zich af in een dorpje aan
de kust van Nederland. De tienjarige Mila woont daar in een vakantiehuisje
naast het strandhotel Duinzicht, waar haar moeder lange dagen werkt om rond te
komen sinds Mila's vader een half jaar eerder is vertrokken en het gezin heeft
laten zitten. Mila en haar twee jaar jongere broertje Nallie proberen hun
moeder zoveel mogelijk te ontzien waar kan en te helpen waar het nodig is. Hun
eigen problemen en verdriet houden ze zo veel mogelijk voor haar verborgen en
Mila neemt de zorg voor Nallie steeds meer over. Hun moeder heeft het immers al
zwaar genoeg.
‘Hij drukte zijn neus tegen het
oude bloesje van haar moeder dat Mila aanhad en dat een beetje leek op dat van
Eline. “Niet doen,” zei Mila. Toen tilde ze hem een beetje op en hielp hem
overeind. “Kun je staan?” vroeg ze. Nallie schudde huilend zijn hoofd terwijl
hij op de grond zakte. Mila ging staan met haar handen in haar zij. “Kom op,
Nallie. Papa en mama kunnen dit er niet ook nog bij hebben. En ik moet ook naar
mijn klas, anders sta ik straks weer voor schut voor iedereen.”’
Op een dag komt Eline in het
hotel wonen. Zij is de dochter van de nieuwe manager. Mila besluit in één
oogopslag dat Eline haar vriendin moet worden en ze bedenkt een Briljant Plan
om dit mogelijk te maken. Dit plan, haar ideeën, maar ook gedachtes over wat
zich in haar leven afspeelt, houdt ze bij in een logboek. Het logboek helpt
Mila om doelgericht een vriendschap te sluiten met Eline. Als Eline bij Mila in
de klas blijkt te komen zitten, lijkt alles mogelijk.
De slimme Mila krijgt van de juffrouw de taak om Eline, die
stottert en dyslectisch is, te helpen met haar schoolwerk. Ook moeten zij samen
een boekbespreking houden. Vanaf dat moment zijn de meiden elke dag samen en
ontstaat er tot Mila's geluk een intense vriendschap. Met behulp van elkaar proberen
Mila en Eline de grenzen van hun beperkende thuissituatie te doorbreken. Ze
besluiten om in de zomer samen in de verboden duinen achter het hotel te gaan
kamperen.
Hoewel het Briljante Plan Mila
in eerste instantie helpt om een doel voor ogen te houden, loopt alles toch
steeds weer anders dan ze had verwacht. De omstandigheden van Mila's
thuissituatie worden steeds penibeler, vooral als haar moeder instort. Het
Briljante Plan, Eline's vriendschap, de mantelzorg thuis en Mila's standvastigheid
om alle ballen zelf hoog te houden, lopen uit op een onhoudbare situatie. Wanneer
Jeugdzorg om de hoek komt kijken kan zelfs een nieuw Briljant Plan geen
uitkomst meer bieden.
De verboden duinen is een inclusief boek zonder dat
het er te dik bovenop ligt. Thema's als armoede, ongelijkheid, schaamte,
schuldgevoel, bodyshaming, dyslexie, afwezige ouders, veeleisende ouders
en ontluikende queer-liefde zijn allemaal met subtiliteit en zorg als prachtig
motief verweven tot een zachte deken die de lezer omwikkelt. Marjolein Visser is
met het schrijven van dit boek dan ook niet over één nacht ijs gegaan. Ze heeft
haar ervaring als psycholoog in een traumakliniek en de onderzoeken die zij
deed voor verschillende instellingen zoals Edukans meegenomen in het schrijven
van dit verhaal, waar zij in totaal vier jaar over deed. In een interview met
Jaap Friso voor de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden
gaf zij eerder aan dat hulpverleners te snel spreken van probleemgezinnen en de
kinderen van deze gezinnen zien als lastige gevallen. Dat zij dit oordeel ver
probeert af te houden is te zien. Zij schrijft de personages met integriteit en
menselijke maat recht het hart van de lezer in.
De verboden duinen kan door
de thematiek de indruk wekken dat het te vangen is in het genre probleemboek.
Probleemboeken hebben in het jeugdliteraire veld een negatieve connotatie omdat
het de problematiek van jongeren lijkt te versimpelen en het op een zekere vorm
van sensatiezucht van de lezer lijkt in te spelen. Bij het probleemboek vertrekt
de schrijver veelal vanuit een expliciet probleem en wordt het probleem
doorlopen via de acties van de hoofdpersoon tot er een impliciete of expliciete
oplossing is gevonden. De rechtlijnige en weinig subtiele wijze waarop
realistische thema's verwerkt worden in probleemboeken toont vaak een gebrek
aan esthetische kwaliteiten en literaire vormgeving, waardoor onder jeugdliteratuurcritici
het probleemboek in het verdomhoekje is gezet. (cf. Vanessa Joosen,
Katrien Vloeberghs: Uitgelezen
jeugdliteratuur)
Vooral op het gebied van die
esthetische kwaliteiten en literaire vormgeving weet De verboden duinen zich
van een probleemboek te onderscheiden tot een realistische jeugdroman. Niet het
probleem en de taboes staan centraal, maar de personages en hun psychologische ontwikkeling.
Er wordt aan het begin van het verhaal geen expliciet probleem benoemd, maar dit
wordt naarmate het verhaal vordert steeds duidelijker. Het probleem wordt niet
versimpeld, maar naarmate de personages zich ontwikkelen juist genuanceerder. De
oplossing wordt niet geboden, maar mag deels door de lezer worden ingevuld. Het
boek zet geen zwart-wit wereld neer, maar toont deze juist in alle kleuren van
de regenboog.
Ook
over de vertelvorm is goed nagedacht. Illustrator Sophie Pluim schiet met de
vormgeving van het logboek van Mila raak. De tekeningetjes geven kleine
impressies van Mila’s wereld. De afwisseling tussen de auctoriële verteller van
het verhaal en de logboekfragmenten van Mila die in de ik-vorm zijn geschreven geven
soms verwarring. Waarom er niet gekozen is om het gehele verhaal in de ik-vorm
te schrijven zoals vaak gebeurt bij boeken waarin life-writing is
verwerkt, wordt in het laatste hoofdstuk duidelijk. Mila en Eline vertellen elkaars
verhaal en geven elkaar agency.
‘Jij kan heel goed verhalen
vertellen. Ik dénk het niet: ik weet het zeker.’
Marjolein Visser heeft, zonder
pijn en rauwe randjes te schuwen, een ontroerend verhaal tot leven geroepen dat
uiteindelijk vooral gaat over vriendschap. Vriendschap die door alle
sociaaleconomische barrières heen breekt. Ze laat zien dat grote thema's zich
juist in de details van het dagelijks leven verschuilen. Herkenbaar voor wie
het ondergaat en inzicht biedend voor de rest. Dat zij met dit prachtige debuut
haar eigen stem niet laat overheersen of gaat moraliseren, maar echt als
spreekbuis weet te dienen, is uitzonderlijk knap. Uiteindelijk is de essentie
van De verboden duinen dat het een verhaal is dat verteld moet worden,
keer op keer, want als je in armoede leeft, is het vertellen van je eigen
verhaal wel het laatste wat je wilt of kan doen. Marjolein Visser heeft dat bijzonder
goed gedaan.
Marjolein Visser, Sophie Pluim: De verboden duinen, Leopold, Amsterdam
2023, 216 p. : ill. ISBN 9789025885304. Distributie Standaard Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan