12+
- Marco Kunst is een auteur die zijn naam eer aandoet. Hij laat zich over het
algemeen niet vangen als schrijver van één soort verhaal. Zijn oeuvre is even
afwisselend als prikkelend en de lezer legt een boek na het uitlezen niet snel
klakkeloos opzij. Vaak sluimert het verhaal nog na, geeft het nieuwe
perspectieven en vergroot het de denkwereld van de lezer. Er is vaak een
boodschap te vinden in zijn verhalen, of deze nu voor de persoonlijke
ontwikkeling van de lezer is of vanuit een maatschappijkritische noot. Bij De
macht van Algas koos Marco Kunst voor de laatste.
Het verhaal opent met een
context scheppende proloog. Hoe is het Nederland vergaan in de eeuwen tot aan
2317 waarin het verhaal zich afspeelt? Het is de lezer meteen duidelijk dat we
in de toekomst zijn en dat er in die paar honderd jaar enorm veel is veranderd.
In korte tijd beschrijft Kunst over hoe Nederland overstroomde en de meeste
mensen vluchtten naar hoger gelegen gebieden. Over de verschillende enclaves in
de randstad en Zeeland die standhielden tegen het water. Over hoe het gevaar
van het water en het extreme weer nog niet is geweken. In deze verre toekomst
stappen we binnen in een ogenschijnlijk alledaagse klassensituatie op het
pittoreske eiland Walcheren, ware het niet dat een leerling afgeleid wordt door
een luchtschip langs het raam en meester Pauwel bij kaarslicht voorleest. Een setting
die elementen uit het verleden van de lezer bevat, maar tegelijk toekomstige
uitvindingen bespreekt.
We leren er in een korte interactie tijdens een les snel de
vier hoofdpersonen kennen. Enigszins stereotyperend zien we de rijke Naomi, de creatieve
Wikke, doorgewinterde vissersjongen Lutijn en de introverte plattelandsjongen
Bries in de klas van meester Pauwel. Op vernuftige wijze weet Kunst in het
eerste hoofdstuk via Wikke een snelle schets te maken van de compleet
veranderde wereld waarin de vier kinderen leven:
‘Terwijl meester Pauwel
voorleest, verschijnt onder Wikkes vingers bamboehelm op de duinen. Over zee
varen schepen met zonnezeilen voorbij. Achter de duinen groeien olijfbomen,
palmen en sappelbomen. In de weilanden grazen pachuqo’s, geiten en aangepaste
lama’s, en op het erf staat een reuzenpaard. Wikke tekent het eiland Walcheren
zoals een vogel het zou zien, van hoog uit de lucht.’
De relatief overzichtelijke
levens van de vier leerlingen wordt overhoop gehaald wanneer een ongebruikelijke
en zware storm een enorm gat in de dijken slaat. De moeder van Naomi tekent een
wurgcontract met het oligarchisch bedrijf Algas om het eiland te redden van een
ramp. Al snel blijkt dat Algas de kosten van de redding wil verhalen op de
bevolking van Walcheren en het prachtige eiland uitbuit voor het winnen van
Alg, waarvan olie wordt gemaakt. De bevolking van Walcheren blijkt echter uit
dapper hout gesneden. Met ‘ouderwetse’ technologie zoals een VR-pak en een ‘oeroude’
A.I. weten Wikke en Naomi met behulp van de vreemde conciërge Wartelman in te
breken in de digitale omgeving van Algas. Zij proberen vals spel te bewijzen,
want Algas blijkt een weermachine in bezit te hebben. Tegelijkertijd helpen
Bries en Lutijn op het eiland mee tijdens een georganiseerde opstand. Samen
weten ze de macht van Algas te breken en Walcheren uit de klauwen van de
grootmacht te redden.
De macht van Algas heeft een klassieke dystopische troop,
de grootmacht versus de onderdrukten. Conformisme is maar bij een nevenpersonage
te vinden en de opstand laat niet lang op zich wachten. De snelheid waarmee de
grootmacht verslagen wordt, de snelheid van het verhaal in zijn geheel, maakt
het verschil tussen een dystopisch verhaal voor Young Adults en
kinderen. De macht van Algas kan met recht een dystopisch kinderboek
genoemd worden.
Marco Kunst schreef een weergaloos verhaal over verbinding in tijden van
nood, waarin de balans tussen scifi en een authentieke wereld goed is bewaakt. Kunst
weet op nonchalante toon die past bij de perspectieven van de kinderen een
toekomstwereld te schetsen die de verbeelding prikkelt. Daarnaast heeft hij ook
nog eens een spectaculair en spannend actiegedreven verhaal geschreven, wat van
De macht van Algas een echte pageturner maakt. De hoofdpersonen hebben
genoeg diepgang en maken ieder een persoonlijke ontwikkeling door, waardoor ook
zij de interesse van de lezer weten vast te houden. Op momenten ontroert het
verhaal ook, veelal via de nevenpersonages die kleur geven aan de vier
hoofdpersonen. De macht van Algas heeft alles waar een lezer om kan
vragen. Een boek voor in de boeken, een boek echt uit de Kunst!
Marco Kunst: De macht
van Algas, Lemniscaat, Rotterdam 2024, 310 p. ISBN 9789047716792
deze pagina printen of opslaan