3+ - Het zal eens niet een beer zijn, zou je kunnen denken als een
prentenboek met deze titel op de mat valt. Maar gelukkig, dit keer gaat het
niet om zo’n zoet, aaibaar geval, meestal een vader of een moeder, met een
vertederend kleintje.
De beer in Beer is nooit
alleen wijkt fijn af. Hij is muzikant. Op het overvolle schutblad en de
tweede dubbelpagina kun je zien dat alle dieren van het bos dol zijn op zijn
pianospel. Eén dier in het publiek wijkt een beetje af, dat heb je pas bij
tweede lezing echt door. Beer is uitgespeeld en sluit de klep. Tot de volgende
keer, lekker eventjes alleen zijn. Maar dat is buiten zijn fans gerekend: dóór
moet hij, ‘meer, meer, meer’ roepen ze. Op eentje na, dat ene dier, een zebra,
met tekst op haar lijf en een boek op schoot. Zij zit, nu heel duidelijk
zichtbaar, rustig na te genieten. Vier dubbelpagina’s lang klinkt het ‘meer,
meer, meer!’, Beer wordt er gek van en brult het uit, tot z’n eigen verrassing
en schrik. Iedereen is boos, en verdwijnt mopperend, op die ene na, het boek nu
op de rug. Zal ik je, als dank voor de mooie muziek, voorlezen?, vraagt ze.
De afloop doet
afgeraffeld aan en is helaas weinig verrassend. Met een slotprent en -tekst zo uit
de clichédoos (op de rug gezien tegen de maan…). Gelukkig gevolgd door een
wonderschone slotpagina, waarop nu twée kopjes naast de theepot staan, de twee
personages worden vertegenwoordigd door twee halmpjes tegen de onderkant van de
maan.
Ik denk
dat het verhaal voor de wat oudere lezers gemakkelijk te interpreteren is als
uitbeelding van het onvrije leven van de uitvoerende artiest. Altijd maar weer
het ‘we want more’, het door iedereen in de gaten gehouden en bespied worden, en de
behoefte aan privacy en alleen zijn.
Het verhaaltje heeft precies genoeg tekst om de illustrator
zich helemaal te laten uitleven in zeer uitbreidende tekeningen. Op
dubbelpagina’s, op volledig meedoende schutbladen en het integraalomslag. Er
had wel een dubbelpagina ‘meer, meer, meer!’ uit gekund.
Jeska Verstegen komt heel
verrassend met de aloude steunkleur op de proppen: alleen rood, verder tekent
ze in zwartwit. Dat rood zet ze fraai in. Als toets, op de vleugels van de
vlinders, als stoom uit de theepot, op het voorplat bij de namen van de makers,
en ook het boek van zebra is rood. Uiteraard, het is na de piano het
belangrijkste object. De ‘te lezen’ zebra is een prachtvondst. Verstegen toont
hier een nieuwe kant van haar talent. Ze tekent met de pen, stempelt zo te zien
ook, of drukt of sjabloneert. Misschien kun je haar laatste omslag, dat van Ik zal je
bewaren, als een soort van aankondiging beschouwen. Dat week al wat af
van haar vele werk daarvoor, dat ook wel gemengd is van techniek, maar meestal
heel kleurrijk, herkenbaar en vrolijk. Het is interessant en gedurfd dat
Verstegen eens voor een heel andere aanpak kiest. Die pakt naar mijn idee goed
uit.
Marc
Veerkamp, Jeska Verstegen: Beer is nooit alleen, Leopold, Amsterdam 2021, 28 p.
: ill. ISBN 9789025882204. Distributie Standaard Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan