9+ - Een leven vol kleur. Alles is kunst, als je
maar goed kijkt. Titel en
ondertitel doen denken aan het beroemde gedicht van K. Schippers: ‘Als je goed
om / je heen kijkt / zie je dat alles / gekleurd is.’ Het is tegelijk het
levensmotto van de Oekraïens-Franse kunstenares Sonia Delauney. Samen met haar
man, Robert Delaunay en andere kunstenaars en denkers in het bruisende Parijs
in de jaren 1910 ontwikkelden ze een nieuwe manier van denken over kunst. Ze
wilden niet langer mensen, plaatsen en dingen schilderen zoals we die in
werkelijkheid zien, maar wel zoals we ze ervaren en voelen met al onze
zintuigen, als een totaliteit van kleuren, vormen, geluiden en bewegingen. De
kunstrichting werd het simultanéisme genoemd, omdat ze probeerde uit te drukken
hoe alle indrukken tegelijk onze waarneming uitmaken. Je zou het ook poëzie met
verf kunnen noemen. Een van hun vrienden, de dichter Apollinaire, noemde hun
project ‘orfisme’, naar de Griekse mythologische zanger-dichter Orpheus.
Een leven vol kleur is opgevat als een
vlucht door de verbeelding die Sonia maakt met haar zoontje Charles. Tijdens
die vlucht vertelt ze waar ze inspiratie vond voor haar kunst en hoe ze de
wereld om zich heen transformeerde tot kleurrijke composities in vier van haar
kunstwerken. Het verhaal begint wanneer
Charles een lapjesdeken ontdekt in zijn ladekast. Zijn moeder vertelt hoe die
aan de basis lag van haar kijk op kunst:
‘Toen ik de lapjes stof aaneen
naaide, leek het wel alsof ik de kleuren hoorde zingen.’
Als kijker kun je samen met
Charles ontdekken hoe ze die kijk verbeeldde in een van haar bekendste
schilderijen ‘Prismes électriques’. Dan vliegen ze in hun lapjesdekenauto naar
een balzaal waar zijn moeder en vader vroeger in kleurrijke outfit de tango
dansten. In ‘Le Bal Bullier’ liet ze niet alleen de mensen maar ook de kleuren
dansen, ze wou immers ‘alles’ laten zien, ook de kleuren en klanken van wat
beweegt. Vervolgens vliegen ze naar Portugal, waar ze de markt bezoeken die
aanleiding was voor het schilderij ‘Portuguese Market’. Daarin kunnen Charles
en de kijker ervaren hoe het zonlicht de uitgestalde waren anders maakt. Sonia
Delaunay maakte niet alleen schilderijen, maar ook ontwerpen voor geweven
stoffen en voor het beschilderen van auto’s en meubels. Het laatste kunstwerk
dat aan bod komt is dan ook een van haar bekende ontwerpen ‘Robe Poème No
1329’. Daarvoor brengt ze Charles naar een stoffenwinkel in Amsterdam.
De
wervelende, kleurrijke illustraties van Fatinha Ramos zijn indrukwekkend. Je
voelt meteen de verwantschap tussen haar en Sonia Delaunay. Via haar
Portugese roots zal Ramos ongetwijfeld geboeid geweest zijn door Delaunays
schilderij van een Portugese markt. Maar ze delen ook de liefde voor wervelende
kleuren én natuurlijk hun creatieve persoonlijkheid. Ramos verwerkt in haar
landschappen vooral ronde, gebogen vormen, alsof de wereld uit regenbogen
bestaat. Ook in de lucht laat ze die gekleurde cirkels terugkomen. Die wisselt
ze dan af met de strakke lijken van de huizen, die uit een blokkendoos vol
kleuren lijken te komen.
Hoe sterk Ramos zich Delaunays stijl en visie op de dingen
eigen maakte, blijkt overtuigend in haar zwierige tekening van de kleurrijke
auto waarmee Charles en Sonia door de lucht vliegen, van boven af bekeken. Ook
de volgende prent laat een indrukwekkende compositie zien van huizen, de
vliegende auto en cirkels van kleuren in de lucht en van het licht van de
straatlantaarns. Die lantaarns kwamen op in de steden uit het begin van de
twintigste eeuw en waren een van Delaunays belangrijke inspiratiebronnen. In
dat licht begint Charles ook te begrijpen wat zijn moeder bedoelde toen ze zei
dat ze kleuren kon horen en voelen.
Dat voelen steekt helemaal in de
slotprent, waarin je ook als kijker de warmte kunt ervaren van de kleuren in de
deken waaronder Sonia haar zoontje instopt. Het is een liefdevol slot voor een
boek dat de kijker de kans biedt te ervaren wat de kleine Charles ziet als hij
gelukzalig door de lucht zweeft in een door zijn moeder ontworpen pyjama: ‘En
in zijn fantasie zag hij een regenboog van zingende en dansende kleuren.’
Cara Manes,
Fatinha Ramos: Een leven vol kleur. Alles is kunst, als je maar goed kijkt,
Davidsfonds/Infodok, Antwerpen 2021, 32 p. : ill. ISBN 9789002274008.
Vertaling van Sonia Delauney : a life of color door Ed Franck. Distributie
Standaard Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan