5+ - Behalve de
bijzonder fraaie vormgeving vertonen ook de titel en het thematische opzet van
Leen van den Bergs nieuwe prentenboek duidelijke parallellen met eerder werk,
en wel het in 2007 verschenen De vraag van Eend. In dit ontroerende,
licht filosofische prentenboek vraagt Eend, die recentelijk haar kuiken
verloor, zich af waarheen je gaat ‘als je dood bent’.
De vraag van Olifant opent zowel inhoudelijk als visueel opvallend
positiever. Tijdens hun jaarlijkse samenkomst trachten de dieren zinvolle,
doordachte antwoorden te vinden op elkaars prangende vragen. Ditmaal fungeert
de mier als gespreksleider, wat in de illustraties knap verbeeld wordt door met
de mier geassocieerde eigenschappen als werklust en ijver centraal te stellen.
De langverwachte, wat schutterig gestelde vraag
van Olifant — ‘Hoe weet je dat je van iemand houdt?’ — wordt door de mier
vlijtig in ‘het boek van de moeilijke vragen’ genoteerd. Een panel, exclusief
bestaande uit flora, fauna en natuurelementen probeert de vraag naar best
vermogen te beantwoorden. Een opvallende figuur is hier Sneeuwwitje, in haar
handen een bloedrode appel als verzinnebeelding van onuitgesproken verlangens
en hartstochten.
Spitsvondige en doordachte
interpellaties (dankzij de liefde voelt de muis zich zo groot en sterk als een
olifant, de wolken drijven zelfs na brullen en knetteren steeds weer dezelfde
kant op) worden afgewisseld met eerder voorspelbare, zogenaamd literair
interessante vondsten (de appelboom zet zijn geliefde de zon graag in het
zonnetje, de appel gaat letterlijk blozen van zijn liefste).
Kaatje Vermeires illustraties vormen hier een expansie van
kleur: allerhande verliefde paartjes uit het dierenrijk worden in rood en
rozetinten gevat, zonder dat de prenten zeemzoet overkomen. Olifant laat alle
antwoorden wel tot zich doordringen, maar zonder echt te repliceren of zelfs
participeren aan het gesprek verdwijnt hij weer. Via een nogal bruuske overgang
focust Van den Berg vervolgens op de gevoelswereld van de mier, wiens
rationalisme sterk contrasteert met de geromantiseerde denkbeelden van de
andere dieren.
Wat in de tekst nogal expliciet
verwoord wordt, krijgt in Vermeires illustraties een veel suggestievere
invulling: de werklustige mier, die wel vlijtig alle antwoorden noteert maar
niets echt tot zich laat doordringen, blijft plotseling moederziel alleen
achter, in haar handen slechts de roze bloem die Olifant op de allereerste
prent nog smachtend vasthield. Het zijn dan ook voornamelijk de
rijkgeschakeerde illustraties die alle aandacht opeisen. De royaal
geïllustreerde voorflap toont een wat mysterieus aandoende vrouwenfiguur,
languit liggend op het voorhoofd van olifant, omringd door allerhande dieren
die tot in de kleinste details zijn uitgewerkt. Behalve een eyecatcher van
formaat biedt het een fascinerend portret, dat letterlijk tot verdere
exploratie van dit prentenboek uitnodigt. De allereerste prenten roepen omwille
van de unheimliche sfeerschepping duidelijke reminiscenties op aan Vermeires
debuut in De vrouw en het jongetje. Opnieuw domineren groteske figuren
en donkere tinten, al vermijden speelse details (Olifant heeft bijvoorbeeld een
stoel op z’n hoofd waarop mier later plaatsneemt) een te melancholische
toonzetting. Van duistere, wat schimmige prenten evolueren de illustraties naar
steeds meer kleurrijke portretten, met een rijkgeschakeerde en gedetailleerde
uitwerking die sterker aansluit bij de thematiek, namelijk de liefde. De unieke
dierenportretten getuigen van een gedegen studie en opmerkelijk
observatievermogen, maar tonen onmiskenbaar de eigenzinnige hand van de
kunstenaar, die het geheel een eigen toets verleent.
Precies die krachtige, beeldende
expressie doet dan weer denken aan Vermeires illustraties in Mare en de
dingen, bij tekst van Tine Mortier. En zo vormen de illustraties in De
vraag van Olifant een uitgekiende symbiose van zowel de donkerte en
bevreemding uit Vermeires debuut als de kleurrijke prenten in Mare en de
dingen. Interessant ook hoe Vermeire in Olifants relaas met haar
kleurenpalet evolueert van donkerte naar licht; een evolutie die toevallig ook
haar groei en ontwikkeling als illustrator weerspiegelt.
Leen Van den Berg, Kaatje Vermeire: De vraag van Olifant, De Eenhoorn,
Wielsbeke 2011, 28 p. : ill. ISBN 9789058387233
Oorspronkelijk verschenen in De
Leeswelp
U kunt de volledige tekst lezen in .
deze pagina printen of opslaan