12+ - Bart Moeyaert is twintig jaar schrijver en dat
wordt feestelijk in de verf gezet met de heruitgave van Duet met valse
noten, Kus me en Blote handen. Drie belangrijke stapstenen in
zijn oeuvre die bovendien vele lezers op een prettige manier de weg laten
vinden naar zijn nieuwste roman Dani Bennoni (lang zal hij leven).
Vlaanderen, 1939. De 11-jarige
Bing heeft het voetbaltenue van zijn oudere broer aangetrokken. Hij ziet er
belachelijk uit, maar dat zal hem worst wezen: "Ik heb een knoop in de
broeksband moeten leggen tegen het afzakken. Ik weet dat er veel stof boven
mijn knieën bij elkaar komt, want natuurlijk is ook de trui van Moon mij veel
te groot, maar ik ga niet knippen. Dat doe ik niet. We houden alles zoals het
is". Heel het verhaal
door zien we hoe Bing manhaftig strijd levert tegen alles wat zijn leven en dat
van zijn beminden dreigt te ontwrichten. Maar het heeft geen zin. Het is 1939,
jongens worden opgeroepen, ze krijgen een uniform aan en worden een nummer.
Moeders worden ziek van angst en verdriet bij het idee dat de bedden van hun
zoons voor altijd leeg zullen blijven.
Bing houdt zijn afwezige broer dicht bij zich door diens favoriete sport te
willen beoefenen, door diens kleren aan te trekken, door van Moons vriend Dani
te eisen dat die hem de regels van het spel leert. Dani, de plaatselijke
voetbalheld, wordt door mannen en vrouwen bemind en bewonderd. Bing kent zijn
zwakheden en dat geeft hem een gevoel van macht: "Als ik Dani was, zou ik
vriendelijker tegen mij zijn". Moeyaert tekent stukje bij beetje uit hoe
Dani en Bing zich tot elkaar verhouden. Hij geeft hen echter geen van beiden
een vaste plaats op het veld, waardoor ook de lezer onzeker is over zijn eigen
positie.
Bing heeft samen met zijn vriend
Lenny een ingewikkelde constructie bedacht om zijn zin te krijgen. Bing
dirigeert en manipuleert de waarheid naar wens en vermogen: "We hebben
afgesproken dat we niet gaan liegen. We gaan alleen op tijd zwijgen". Hij
gaat geheel op in zijn eigen wensen en verlangens en beseft niet dat hij zich
daarmee op nieuw terrein waagt. Het terrein van de passie en het begeren, een
terrein vol tegenstanders en rivalen. De regels worden bepaald door volwassenen
en de sterksten hebben vele rechten.
De
mensen in dit verhaal zoeken manieren om uiting te geven aan hun verlangens en
verwachtingen zonder ze te durven uitspreken. Er is een voortdurend verlangen
om te koesteren en gekoesterd te worden. De moeder van Dani gaat zo op in haar
verdriet dat ze haar jongste zoon en dochter nauwelijks de veiligheid kan
bieden die ze nodig hebben. Zus Anneka kleineert haar broertje om aandacht voor
haar eigen verdriet op te eisen: "We hebben allemaal wel ergens een wond
die niet geneest". Moeyaert toont dat wie vastloopt in zijn emoties
slechts moeizaam constructieve uitwegen vindt. De acties van Bing en Lenny, hoe
naïef en egoïstisch ook, brengen opluchting in de gelederen, eindelijk kan er
lucht gegeven worden aan hoop en verlangens. En dan gebeurt er iets
wonderlijks. Terwijl Bings plannen in het honderd lopen, zie je hem groeien,
sterker worden. Hij geeft niet op, laat niet los. Gespiegeld aan zoveel kracht
en onverzettelijkheid lijkt de grote voetbalheld opeens erg jong en kwetsbaar.
Nog niet klaar voor het volwassen leven, bijlange niet sterk genoeg om het op
te nemen tegen zwaar en nietsontziend geschut.
Het verhaal beslaat een dag in dat cruciale jaar 1939. De littekens aangebracht
tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn nog vers en een nieuwe golf van
vernietiging is onafwendbaar. In kleine terloops uitgesproken zinnetjes lees je
hoe al dat weten en vrezen het dagelijks leven beïnvloedt. Op die ene
bijzondere dag zet een 11-jarige jongen bepalende stappen in zijn
volwassenwording zowel op seksueel als op geestelijk vlak. Zijn verlangens zijn
even groots en overrompelend als die van volwassenen, maar zijn inschatting van
de consequenties is ontroerend onschuldig.
De
hele structuur van de roman wordt bepaald door wat mensen zeggen en verzwijgen.
Net als in realiteit heeft de waarheid lange tijd vage contouren en verandert
ze naargelang van het licht dat erover schijnt. Moeyaert dwingt de lezer in de
rol van voyeur. Je kijkt, geniet en schrikt. Op het einde van het boek is het
je onmogelijk om een zuiver oordeel te vellen over de gebeurtenissen. Je bent
er net als de personages aan overgeleverd, er is geen ontkomen aan. En je
beseft dat het niet alleen geen zin heeft, maar ook dat het onmogelijk is om de
dingen te houden zoals ze zijn. Sommige dingen worden beter, andere slechter en
meestal kun je de twee pas veel later van elkaar onderscheiden.
De Nederlandse tekenaar Lou Strik
zei ooit: "Alles wat je tegenkomt en wat je ziet moet je tot op het hemd
uitkleden en er dan van gaan houden". En dat is precies wat Moeyaert doet;
hij ontdoet mensen van hun maskers en kijkt dwars door verbaal en nonverbaal
gelegde rookgordijnen heen. En toont ze volmaakt en onvolkomen. Meer dan ooit
stoot Moeyaert genadeloos door. Tot in je ziel.
Bart Moeyaert: Dani Bennoni: lang zal hij leven, Querido, Amsterdam 2009,
86 p. ISBN 9789045108322. Distributie L&M Books
Oorspronkelijk
verschenen in De Leeswelp
deze pagina printen of opslaan