Met
de ervaring die hij opdeed binnen de reclamewereld had Bruno Vanspauwen
voldoende stof voorhanden om zijn roman Bubbel te schrijven. De bubbel
uit de titel verwijst op een directe manier naar de campagne die binnen de
verhaalplot wordt opgezet rond Chew Inc. Europe, wereldwijd een topspeler waar
het de productie en de verkoop van kauwgom betreft. Daarnaast houdt de titel
ook een allusie in op de ‘bubbel’ van de reclamewereld: het komt er in de
eerste plaats op aan een wereld van illusies te scheppen, waarbinnen de
consument zonder dat hij erbij gaat nadenken, het product blindelings gaat
aankopen. Reeds in het openingshoofdstuk wordt duidelijk waar het in wezen om
draait:
‘De wereld is één gigantische verzameling van
bankrekeningen. […] En wat is nu de bedoeling? Zo veel mogelijk geld van andere
bankrekeningen op die van ons krijgen.’
Dixit de CEO
van Chew Inc., die daarmee zonder omwegen de opdracht omschrijft waar Frank
Lamarck als ‘vice president marketing’ mee aan de slag kan. Die zal het
reclamebureau van Artman inschakelen om een en ander op poten te zetten.
In een rechttoe rechtaan vertelling die bijzonder vlot leest,
maakt Bruno Vanspauwen duidelijk hoe de hele campagne wordt opgezet om de naam-
en productbekendheid van Chew vorm te geven.
‘Opvallen,
dat is doel nummer één’, weet Lamarck, ‘we leven in een wereld met zoveel
prikkels dat je anders niet meer doordringt tot de consument.’
En Chew zal opvallen, de 360°-campagne die Artman ontwikkelt en
waarbij zowat alle elementen uit de reclamewereld aan bod komen en alle wegen
die zich aandienen, effectief worden betreden, slaat aan. Eén stelregel is hier
van toepassing: ‘wie heeft wie het meest nodig? Daar komt het altijd op neer.
Wie de ander het meest nodig heeft, zal het meest moeten betalen.’
‘Shockvertising’ , een samentrekking van ‘shock’ en ‘advertising’,
zoekt de grenzen op van het ethisch aanvaardbare en moet voor de nodige
ruchtbaarheid rond het product zorgen. Vanspauwen verwijst hier o.m. naar
Benetton en de toentertijd – we schrijven de jaren 1980 -- spraakmakende
reclamecampagnes die de naambekendheid naar een nooit geziene hoogte brachten.
Artman zet zwaar in voor Chew Inc.: kranten kunnen er niet onderuit zich mee
voor de kar te spannen, er komen door Chew gesponsorde tv-programma’s, de
muziek- en filmwereld worden ‘gebubbeld’, tot en met de kunstscène, waarop
onder het mom van grensverleggende hedendaagse artisticiteit
kauwgominstallaties worden getoond. Waar de consument binnen het geheel blijft,
daar wordt door de ‘leaders’ en presidenten en vice-presidenten en de hele
sellingcrew (alles moet in het Engels, anders speel je niet mee in het
wereldje) alleen aan gedacht in termen van omzet.
De
verdienste van Bubbel zit hem dan ook hierin: Vanspauwen licht de
kunstmatig opgezette bubbel van de reclamewereld door en dwingt de lezer, zij
het desnoods maar voor even, stil te staan en na te denken bij alles wat ons op
gouden schoteltjes wordt aangeboden.
Bruno Vanspauwen:
Bubbel, Manteau, Antwerpen 2021, 237 p. ISBN 9789022337899. Distributie
Standaard Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan