Poëzie

BOEKEN NR. 5, MEI 2024

Johan van Iseghem: Boekwijd

door Dirk De Geest

Enkele jaren geleden debuteerde Johan van Iseghem met de bundel Uit de tijd. Het was een opmerkelijke bundel, door de rijpe en haast klassieke toon die de dichter hanteerde maar ook door de originele combinatie van woord en beeldende kunst. Dezelfde principes liggen eveneens ten grondslag aan het zopas verschenen Boekwijd. Alleen al de titel, met zijn dubbelzinnige verbinding van een voedzaam gewas (boekweit) en de ruimte die boeken bieden, is typerend voor de manier waarop de dichter op zoek gaat naar een diepere samenhang en een diepere betekenis. Tegelijk vormen de kunstwerken ook een gedroomde aanleiding voor nauwgezette observatie, voor het vaststellen en duiden van een kleine, haast onopvallende scène.  

Thematisch cirkelt Boekwijd helemaal rond het lezen en het boek als uniek object. De bundel opent al met een stilleven waar in plaats van een stuk staart een gesneden boek wordt geserveerd: het zet de dichter meteen ertoe aan om het lezen van een boek te vergelijken met het behoedzaam aansnijden en verorberen van een delicatesse. Lezen wordt hier opgeroepen als een haast lichamelijk genot, maar tegelijk ook als een aanzet tot gedetailleerde observatie en reflectie achteraf: ‘Elk overleg verdubbelt immers het vermaak / en resulteert in beter proeven en meer weten.’ De verschillende afdelingen belichten ieder bepaalde aspecten van het lezen: het affectieve lezen als individuele bezigheid, het evasieve lezen om te ontsnappen aan de banaliteit van het bestaan, het sociale lezen, het lezen als een manier om kennis te vergroten of dieper inzicht in het bestaan te verwerven…  
 
Ieder gedicht laat zo andere facetten zien van het lezen. Dat wordt in de hand gewerkt door de grote variatie aan beeldende werken die telkens de aanleiding vormen voor het vers. Van Iseghem put uit de wereldgeschiedenis van de kunst en beperkt zich daarbij geenszins tot gecanoniseerde kunstwerken. Daardoor is dit boek ook visueel een pareltje omdat de afzonderlijke voorstellingen van lezende personages ook een verhaal op zich vormen, met portretten die elkaar echoën of tegenspreken. Een soortgelijke compositie spreekt ook uit de gedichten zelf. Soms identificeert de dichter zich met het personage op het schilderij, dat in de ikvorm zijn ervaringen met het boek belicht. Op andere momenten is de dichter de observator van wat zich op het schilderij aandient. Het is boeiend om zien hoe Van Iseghem telkens opnieuw bepaalde sprekende details uit het betreffende schilderij naar voren weet te halen; dat draagt bij tot een erg concrete en bijzonder geloofwaardige toon, die oog heeft voor de specifieke historische context van de schilder maar tegelijk ook al die stemmen perfect doet samenklinken. Ronduit volkse gedichten wisselen af met bedaagde overpeinzingen of een meer plechtstatige, gedragen zegging. Een heuse galerij aan personages maakt zijn opwachting, en op die manier krijgt de lezer ook een doorsnee van de samenleving te zien.  
 
De bedoeling van de dichter reikt echter verder dan dergelijke empathische beschrijvingen. Uiteindelijk viseert Van Iseghem een dieper inzicht in het mysterie van het (literaire) lezen. Zijn mooie bundel laat zich dan ook lezen als een reeks bezinningen, en heel wat gedichten bevatten uitspraken met een aforistisch karakter. Lezen wordt hier niet alleen voorgesteld als een vrijblijvende hobby, maar ook als een unieke vorm van verbeelding en amusement die berust op het verwerven van kennis. Lezen doet ons anders en beter kijken, laat ons situaties die ogenschijnlijk ver van ons verwijderd zijn in tijd en ruimte meebeleven en begrijpen. In die zin is deze bundel het werk van een didacticus die alle tonaliteiten van de taal inzet om lezers voor zijn poëzie te winnen maar ook voor die van anderen en voor de vele waardevolle monumenten uit ons culturele en artistieke verleden.  
Johan van Iseghem: Boekwijd, P, Leuven 2023, 89 p. : ill. ISBN 9789464757231

deze pagina printen of opslaan



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri