Letterkunde

BOEKEN NR. 5, MEI 2024

Anneke Brassinga: Crudités

door Dirk De Geest

Anneke Brassinga bundelde een aantal van haar recente teksten over literatuur in Crudités. Het boek is opgevat als een soort van menu, met als tussendoortjes telkens een reeks gedichten. De hier opgediende ‘rauwkost’ is niet alleen delicieus, de essays zetten de lezer ook telkens aan tot nadenken en tot een geduldige vertering van wat gekauwd is. Brassinga is immers op haar best wanneer zij geen systematisch betoog opzet maar associatief gedachten combineert, haar eigen lectuur van geliefde teksten laat overgaan in beschouwingen over de aard en de functie van literatuur. Die mengvorm van persoonlijke ervaringen en meer theoretische analyses draagt bij de leesbaarheid maar ook tot de diepgang van deze teksten. Dat Brassinga haar sporen heeft verdiend als dichter en vertaler vormt duidelijk een meerwaarde, want die enorme ervaring met eigen teksten en teksten van anderen heeft haar inzichten verrijkt en gestoffeerd.  

Aan het eind van het boek is een tekst opgenomen ‘Over wijsheid van ouderdom’, een verzameling van twintig fragmenten waarin Brassinga terugblikt op haar eigen levensgeschiedenis en haar lange omgang met literaire teksten uit binnen- en buitenland. Ze vraagt zich af wat mensen ‘leren’ en hoe het ouder worden leidt tot andere ervaringen en nieuwe vormen van leren (en onvermijdelijk ook vergeten). Ze analyseert het verglijden van de tijd in relatie tot de eeuwigheid. Het is een levensmotto, maar het is ook het programma van Brassinga als literair auteur. Als dichter en als vertaler schrijft zij teksten die ze vervolgens overschrijft tot de finale tekst rest, die gezien kan worden als een palimpsest van eerdere versies. De literaire tekst is daardoor in zekere zin gestolde geschiedenis, een getuigenis die losstaat van de oorspronkelijke schrijver maar die tegelijk aan het woord laat.  
 
Brassinga schrijft over literatuur van allerlei periodes, uit diverse taalgebieden en van een erg uiteenlopende aard, maar de rode draad in haar recensies en beschouwingen is toch het geloof in de autonomie van het literaire kunstwerk. In literatuur komt taal los van haar dagelijkse , utilitaire gebruik en net daardoor ontstaat de mogelijkheid om iets ‘absoluuts’ en ‘onzegbaars’ te bereiken (of op zijn minst te suggereren). In haar bundel verwijst zij niet toevallig naar de droom van Mallarmé, maar evenzeer brengt zij het schrijven van literatuur in verband met het baren van een nakomeling of de kristalvorming bij mineralen. Het gaat, met andere woorden, om een complexe reeks handelingen die zowel mentaal en abstract als lichamelijk en uiterst concreet zijn. Die dubbele dimensie vindt de auteur ook terug in het wezen van de taal zelf, die taalvormen (klanken en schriftbeelden) koppelt aan betekenissen. Brassinga gebruikt in dat verband een groot aantal beelden, bijvoorbeeld door een herinnering op te roepen aan het spel met zand aan de kust.
 
Dat materiële karakter van de taal komt vooral tot uiting in literatuur en poëzie, en het is niet toevallig de vertaler die daarmee intens wordt geconfronteerd. Brassinga laat zien hoe literair vertalen misschien wel vertrekt van een poging om betekenissen om te zetten, maar in feite een dialoog wordt met letters, klanken en ritme: in die zin is elke vertaling ook een her-creëren. Om dat tastbaar te maken laat Brassinga haar essays over onder meer Beckett en Mallarmé vergezeld gaan van vertaalde fragmenten: op die manier komt de auteur zelf rechtstreeks aan het woord, in het hem of haar zo eigen idioom. Crudités bevat stuk voor stuk meeslepende essays, geschreven in een rijk en klankrijk Nederlands, suggestief en inspirerend. Datzelfde geldt ook voor de gedichten die Brassinga tussen die beschouwingen heeft gevlochten als tussengerechten.
 
Dit is inderdaad een boek met tussendoortjes, een bonte verzameling van teksten die doorgaans occasioneel ontstonden en de sporen van die oorspronkelijke gelegenheid in zich dragen. Dit boek is niet systematisch, bevat heel wat herhalingen en ogenschijnlijke tegenstellingen, is een allegaartje met gedichten, vertalingen, essays en persoonlijke beschouwingen: het is echter bovenal een staalkaart van een uniek en veelzijdig auteur. Zou de Grote Prijs der Nederlandse Letteren misstaan met de naam van Brassinga als laureaat? Ik denk het niet.  
 
Anneke Brassinga: Crudités, De Bezige Bij, Amsterdam 2024, 347 p. ISBN 9789403130262. Distributie Standaard Uitgeverij 

deze pagina printen of opslaan



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri