Dat de Britse Sarah Goodwin een master in creatief
schrijven heeft, werd al duidelijk in haar debuut Gestrand
waar een zootje onbekenden denkt dat ze meedoen aan een reality-programma op
een afgelegen eiland. Ook Het chalet is een boek dat bijzonder origineel
begint en de lezer meteen in het verhaal sleurt. Halverwege heb je nog geen
enkel idee waar Het chalet naartoe gaat en liggen de opties nog allemaal
open. Zelfs bovennatuurlijke krachten spelen door het hoofd van de lezer om
Goodwin te redden uit een plot die halfweg helemaal vast lijkt te zitten op een
afgelegen plek.
Mila en haar echtgenoot Ethan zijn onderweg naar de trouwpartij van
Mila’s zus Jess. Als locatie van het feest heeft Jess gekozen voor een
skiresort in Beieren waar ze met haar toekomstige Pete prettige herinneringen
aan heeft. Het verblijf wordt door Jess en Pete bekostigd, waardoor Mila en
Ethan enkel het vervoer moeten betalen. De eigenaars van een platenzaak kiezen
voor het goedkoopste transport en vliegen naar München vanwaar ze een gehuurde
auto zullen nemen naar het resort.
Onderweg begint het echter steeds heviger te sneeuwen en
wanneer Mila na een dutje in de wagen wakker wordt, bevinden ze zich op een
afgelegen, ondergesneeuwde weg met een gps die de geest heeft gegeven. Ethan
merkt echter een wegwijzer naar het dorpje Witwerberg op en besluit dat dit hun
beste kans is om hulp te vragen. Witwerberg blijkt echter te bestaan uit een
aantal afgelegen, vervallen chalets waar al jaren niemand meer geweest is. Op
de koop toe begeeft de huurwagen het, waarna Mila en Ethan zich genoodzaakt
zien om de nacht door te brengen in een van de chalets. Ze maken een vuurtje,
maar wanneer Mila na een onrustige nacht op de houten vloer wakker wordt, is
Ethan verdwenen.
De hoofdstukken waarin Mila als ik-verteller aan het woord is, worden
afgewisseld met cursief gedrukte hoofdstukken waarin we teruggaan naar de
jeugdjaren van Mila en Jess. Mila is vijf jaar jonger dan haar zus en werd door
hun ouders altijd voorgetrokken. Zelfs in hun volwassen leven dragen beide
vrouwen hier nog de gevolgen van, dus wil Mila Jess niet weer teleurstellen
door te laat te komen op Jess’ trouwfeest. Goodwin spendeert veel tijd in het
hoofd van Mila en we leren aldus waarom bepaalde zaken zo belangrijk zijn voor
haar. Mila is zeer goed uitgeschreven en je voelt echt met haar mee. Dat
Goodwin soms een beetje té herhalend is over hoe Mila zich voelt, werkt net
niet storend.
Wanneer
Mila echter al een tijdje in Witwerberg vast zit en er geen ontsnappen meer
mogelijk lijkt door het gure weer, begin je je af te vragen hoe Goodwin het verhaal
zal laten eindigen. En daar knelt het schoentje van Het chalet een
beetje want de afwikkeling is niet bijster origineel. Er zitten plotwendingen
in Het chalet die je niet ziet aankomen, maar de grote, schokkende
twist, komt niet helemaal als de ultieme verrassing. Wat niet wegneemt dat Het
chalet prima geschreven is en zeer vlot wegleest. Goodwin weet ook op een
beklemmende manier de snijdende kou en gure eenzaamheid van Mila in Witwerberg
te beschrijven, en net als Mila krijg je het enge gevoel dat er iets niet pluis
is in het gehucht. Toch benieuwd naar het derde boek van Sarah Goodwin.
Sarah Goodwin: Het chalet, Ambo/Anthos, Amsterdam 2023, 343 p. ISBN
9789026363269. Vertaling van The
Resort door Els van Son. Distributie
VBK België
deze pagina printen of opslaan