Maatschappelijk werker Annie Ljung is door de sneeuw op
weg naar Lockne in het noorden van Zweden, waar ze op bezoek gaat bij haar
zieke moeder. Deze verblijft reeds enige tijd in een zorginstelling omdat ze
niet meer zelfstandig kan wonen. Ljung gaat ook op bezoek bij haar oom Sven
Bergsten en zijn vrouw Lillemor, die een oogje in het zeil houden bij haar
moeder. Het is een tripje dat Ljung liever niet maakt, want na een traumatische
gebeurtenis uit het verleden is ze gevlucht naar Stockholm. En uiteraard komt
ze al heel snel haar vroegere jeugdliefde Johan Hoffner tegen waardoor de
gebeurtenissen uit het verleden weer worden opgerakeld.
Ljung ziet zich moreel verplicht
om wat langer in Lockne te blijven wanneer Saga, de zeventienjarige dochter van
Sven en Lillemor plots verdwijnt. In eerste instantie wijst alles erop dat het
meisje is weggelopen, maar stukje bij beetje ontdekken de speurders
aanwijzigingen dat Saga niet op eigen houtje is vertrokken. Ljung besluit dus
in Lockne te blijven en gaat aan de slag als vervanging voor haar zwangere
voormalige klasgenoot Helena. Als maatschappelijk werker komt ze op veel
plaatsen en heeft ze toegang tot dossiers die anders voor haar zouden gesloten
blijven. Zo is ze al snel op de hoogte dat dorpsgenoot Gunnar Edholm is
opgepakt voor de verdwijning van Saga.
Duivelsdal is het eerste deel
van een serie rond Annie Ljung waarmee sociaal werker en cognitief therapeut
Ulrika Rolfsdotter in haar thuisland meteen een bestseller scoorde. Het is een
aangename afwisseling om eens geen volbloed speurder als hoofdpersonage te
zien, maar in dit geval een maatschappelijk werker. Dit werpt een ander licht
op de zaak en aangezien Ljung in Stockholm werkt met mishandelde en misbruikte
vrouwen ankert Duivelsdal zich daardoor ook vast in de hedendaagse
maatschappij.
Annie
Ljung is een nieuwsgierige vrouw, die eenmaal ze ergens haar tanden in zet,
niet snel meer loslaat. Ze brengt haar nieuwe baas dan ook niet op de hoogte
dat ze eigenlijk familie is van de verdwenen Saga, zodat ze toegang blijft
hebben tot het onderzoek. Ljung is een sympathiek personage, maar ze is in Duivelsdal
nog niet voldoende uitgewerkt om al sterk met haar mee te voelen. De
gebeurtenissen uit het verleden waardoor ze zo’n afkeer heeft om terug naar
Lockne te komen, worden ook veel te laat in het boek verklaard waardoor je al
een eerste mening over het personage hebt gevormd en de info uit het verleden
er niet veel meer toe doet.
Ulrika Rolfsdotter schrijft vlot, waardoor Duivelsdal snel
wegleest. We kunnen hier eerder spreken van een onderhuidse, latente spanning
want tot een echte piek komt de spanning nooit. Het verhaal wordt vanuit
verschillende standpunten verteld in de derde persoon. Helemaal realistisch is
het niet altijd, zo krijgt Ljung wel heel makkelijk toegang tot delicate
dossiers en kent ze heel weinig sociale grenzen. Met een beetje meer realisme
en een betere spanningsboog kan dit een langlopende serie worden, want Annie
Ljung heeft wel het hart op de juiste plaats.
Ulrika Rolfsdotter: Duivelsdal,
Ambo/Anthos, Amsterdam 2022, 408 p. Vertaling van Rovhjärta door Sophie
Kuiper. ISBN 9789026358128. Distributie: Standaard Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan