De oogst is inmiddels het zevende deel in de serie
De Bergmankronieken waarin de briljante, maar onuitstaanbare psycholoog
Sebastian Bergman de hoofdrol speelt. Nu ja hoofdrol, in De oogst is het
vooral zijn biologische dochter Vanja Lithner die in de schijnwerpers staat. In
het Zweedse Karlshamm zijn drie moorden gepleegd. De slachtoffers werden met
één enkele treffer in het hoofd geraakt door een sluipschutter. Het lijkt erop
dat een uiterst koelbloedige seriemoordenaar aan het werk is. Het wordt de
eerste grote zaak voor Vanja Lithner sinds ze de leiding van de afdeling moordzaken
van de Nationale Recherche heeft overgenomen van haar oude baas Torkel Höglund,
die inmiddels met verplicht pensioen is na de gebeurtenissen uit Het oordeel.
Ook Sebastian
Bergman heeft na alle perikelen uit het vorige deel een stap opzij moeten
zetten en is opnieuw een privépraktijk als psycholoog begonnen. Hij heeft zich
niet ver van Lithner gevestigd in de hoop zijn kleindochter Amanda zo veel
mogelijk te kunnen zien. Intussen heeft Bergman ook een relatie met Ursula
Andersson, een van de speurders van Lithners team. Verder in het kleine team
vinden we nieuwkomer Carlos Rojas, die na zijn passage in Het oordeel permanent
aan het team van Lithner is toegevoegd. En ten slotte is er Billy Rosén, een
jonge rechercheur en een van de beste en enige vrienden van Lithner, maar zoals
we ook weten uit de laatste hoofdstukken van Het oordeel iemand met een
zeer duister geheim.
Het mag al duidelijk zijn dat lezers die vorige delen gelezen hebben, een
voorsprong hebben op nieuwe lezers. De oogst staat bol van
verwijzigingen naar vorige onderzoeken. Bovendien wordt er door schrijvers
Michael Hjorth en Hans Rosenfeldt erg geconcentreerd op de privélevens van de
personages. Dat was al zo in de voorgaande delen en dat is nu niet anders. Soms
leunt het boek zelfs gevaarlijk dicht tegen een veredelde soapserie waarin
iedereen iedereen kent. Maar gelukkig weten de schrijvers hoe ze een strak
verhaal moeten vertellen en weten ze het tempo hoog te houden. Het is duidelijk
dat beide auteurs ook al scenario’s voor film en televisie hebben geschreven
want er staan geen overbodige woorden in De oogst en de korte hoofdstukken
lezen als scènes van een film of televisieserie.
Na ongeveer twee derde van het
boek wordt de dader van de sluipschuttersmoorden gepakt en neemt De oogst verrassend
een heel andere wending waarin Billy Rosén in het vizier komt. Een uniek moment
om de innerlijke tweestrijd te beschrijven die er vanaf dan in Vanja Lithner
omgaat: haar loyaliteit tegenover Rosén versus het bewijs dat zich langzaamaan
opstapelt. Uiteraard moet ze een beroep doen op Sebastian Bergman, en ook haar
voormalige baas komt weer in beeld.
Hjorth Rosenfeldt moet ervoor oppassen
om niet te veel nevenplots en nevenpersonages te verzinnen, maar in De oogst
zijn de Zweedse schrijvers erin geslaagd een spannende en duistere thriller
te maken. En naar aloude traditie werpen ze de lezer op de laatste pagina’s nog
twee ferme cliffhangers voor de voeten waardoor het weer uitkijken is naar deel
acht, wat volgens sommige bronnen ook het laatste deel van De
Bergmankronieken zou zijn.
Hjorth Rosenfeldt: De oogst, Cargo, Amsterdam 2021, 415 p.
ISBN 9789403108612. Vertaling van Som
man sår door Corry van Bree. Distributie:
Standaard Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan