Met zijn vorige drie thrillers Ragdoll,
Marionet
en De wolven
heeft de Brit Daniel Cole al laten zien dat hij niet vies is van een stevige
portie bloedvergieten en gruwel. Ook in Mimic krijgt de lezer te maken
met een zeer sadistische moordenaar, namelijk eentje die met zijn slachtoffers
beeldhouwwerken nabootst. En de eerste moord is meteen ook een van de bekendste
beeldhouwwerken ter wereld, namelijk De Denker van Auguste Rodin. De
twijfelachtige eer valt Henry John Dolan te beurt, die in 1989 in Hyde Park
naakt op een sokkel gemanoeuvreerd als ‘De Denker’ wordt gevonden. Rechercheur
Benjamin Chambers en zijn partner Adam Winter krijgen de zaak toevertrouwd en niet
veel later hebben ze twee nieuwe slachtoffers als een moeder met haar kind als
de Pieta van Michelangelo wordt teruggevonden.
Na een lange en dramatische
speurtocht waarin Chambers ook persoonlijke averij oploopt, verdwijnt er toch
iemand achter de tralies na een bekentenis. Zeventien jaar later heeft
rechtercheur Jordan Marshall plots nieuw bewijsmateriaal in de zaak gevonden.
Het zou de dader die nu achter de tralies zit vrij pleiten. Ze wil het
onderzoek terug laten heropenen en klopt daarvoor bij Chambers aan. Maar niet
iedereen is gediend van de hernieuwde interesse voor de zaak en al gauw worden
er nieuwe slachtoffers gevonden. Ook zij zijn gepositioneerd als antieke
beelden.
Daniel
Cole werkte voor hij begon te schrijven als ambulancier en het is allicht
vanuit zijn medische expertise dat hij zijn moorden met een gruwelijk oog voor
detail beschrijft. Lezers met een gevoelige maag zijn dus gewaarschuwd.
Gelukkig is Cole een van de weinige thrillerschrijvers die zijn boeken verlucht
met hier en daar een streepje humor, wat het verhaal een beetje draaglijker maakt.
Opvallend is dat er in het boek ook schetsen staan van de beeldhouwwerken die
aan bod komen.
Mimic wordt verteld vanuit verschillende gezichtspunten. Zo komen
Benjamin Chambers en Jordan Marshall aan bod, maar ook Adam Winter of Chambers
vrouw Eve. De vertelstandpunten worden snel afgewisseld en dat houdt de vaart erin.
Mimic leest daardoor vlot weg, maar het haalt wel de diepgang uit het
verhaal. De personages blijven vrij eendimensionaal en je kruipt nergens echt
diep in hun hoofd. Dat wordt nog versterkt doordat er iets te veel personages
belangrijk zijn in Mimic. Het is soms een kluwen en voor je door hebt
wie er nu precies aan het woord is, schakelt Cole al over naar een ander
personage.
Je
weet ook al vrij snel wie de moordenaar is zodat in de eigenlijke ontknoping
alleen het motief nog achterhaald moet worden. Cole zit met Mimic dus nog
niet terug op het niveau van zijn debuut RagdollI, maar al bij al is dit
toch wel een degelijke thriller.
Daniel Cole: Mimic, Luitingh-Sijthoff, Amsterdam 2021, 350 p. ISBN
9789024594894. Vertaling van Mimic door
Roelof Posthuma. Distributie: VBK België
deze pagina printen of opslaan