In 2018 riep De Volkskrant de Rotterdamse schrijver en programmamaker Tom Hofland (1990) uit tot het literaire talent van het jaar
vanwege zijn in 2017 verschenen debuutroman Lyssa. Met zijn tweede roman doet Hofland deze reputatie eer aan: Vele vreemde vormen leverde hem een nominatie voor de BNG Bank
Literatuurprijs 2019 op.
In prachtig geformuleerde volzinnen wordt verteld
hoe de 31-jarige Tomás Mancanza in het reine komt met zijn verleden, waardoor
hij als volwassen man zijn toekomst in eigen handen kan nemen. Het eerste deel
van de roman speelt zich in Antwerpen af. Op realistische wijze wordt
beschreven hoe Peppino Mancanza na de dood van zijn vrouw probeert om samen met
zijn zoon Tomás in Antwerpen een nieuw leven op te bouwen. Heimwee drijft hem
er echter toe naar het eiland Paraqi terug te keren.
Uit loyaliteit aan zijn vader zet de jonge Tomás zijns
ondanks het door Peppino opgerichte detectivebureau voort. Hij spoort vermiste
huisdieren op en probeert in opdracht van jaloerse echtgenoten liefdesaffaires
van bewijs te voorzien. Als een oude man hem op een dag de opdracht geeft zijn
verloofde Camille, een jonge kunstenares, te schaduwen, raakt hij al snel in
haar ban. Door de enigszins stuntelige manier waarop hij zich van zijn taak
kwijt, valt hij haar ook op. Als hun relatie serieuzere vormen aan begint te
nemen, krijgt Tomás het bericht dat zijn vader spoorloos verdwenen is. Samen
met Camille reist hij naar zijn moederland om naar hem op zoek te gaan.
Het tweede deel staat
geheel in het teken van de zoektocht. De beschrijving van het leven op het
eiland Paraqi doet denken aan het magisch-realisme van Johan Daisne’s Trein
der traagheid. De gedetailleerde
beschrijving van de fictieve werkelijkheid overtuigt, de magische rituelen van
de eilandbewoners en de mythische plaatsen in het landschap lijken een
vanzelfsprekendheid binnen deze werkelijkheid. Tomás heeft weinig op met deze
magische elementen en zoekt een rationele verklaring voor zijn vaders
verdwijning. Naar zijn mening zijn er slechts twee mogelijkheden: zijn vader is
uit eigen beweging weggegaan of er is sprake van een misdrijf. Samen met de
plaatselijke rechercheur, een oud-collega van zijn vader, bezoekt hij alle
plaatsen en personen die hem op het juiste spoor zouden kunnen zetten.
Ook Camille gaat op
onderzoek uit. Zij staat open voor de verklaring die onder de eilandbewoners de
ronde doet: degene die ontevreden is, ondergaat een transformatieproces dat
zijn beslag krijgt in een onderdompeling in de Duivelskelk. Wie zich in deze
mythische visvijver begeeft, zal in een andere vorm weer oprijzen. Het lukt
haar daarom het probleem eerder op te lossen dan Tomás, maar daarbij heeft ze
wel informatie over haar geliefde gekregen waardoor hun relatie op de klippen
dreigt te lopen. Ze neemt afstand en trekt zich terug in een hotel op het
eiland.
Als
Tomás uiteindelijk aanvaardt dat niet alle verschijnselen een rationele
verklaring vragen, begrijpt hij waar hij zijn vader moet zoeken. Het lukt hem
contact te maken met Peppino, waarna deze terugkeert in zijn eigen gedaante.
Tomás heeft zich op deze manier losgemaakt van zijn vader en diens verwachtingen.
Hij is eindelijk volwassen geworden en kan zijn eigen weg volgen. Daarvoor moet
hij echter nog één hindernis nemen. Hij vertrekt naar het hotel om de relatie
met Camille te herstellen.
Het is niet alleen
het taalgebruik dat deze roman zo intrigerend maakt. De spannende zoektocht waarbij de lezer tot het laatste moment in het
ongewisse blijft over het lot van Peppino, nodigt uit tot verder lezen. De bizarre
ontknoping past binnen de fictieve werkelijkheid. Daarom past de roman in de
traditie van het magisch-realisme, waarvan de schrijvers Johan Daisne en Hubert
Lampo in het Nederlands taalgebied de bekendste vertegenwoordigers zijn.
Qua symboliek roept
het tweede deel van het verhaal associaties op met het existentialisme. Het afgelegen eiland vormt de achtergrond voor de
zoektocht die Tomás aflegt om zijn leven zin te geven; het hotel waar de
verzoening met Camille plaatsvindt, symboliseert het begin van een nieuwe fase
in zijn leven. De filosofische overdenkingen die op natuurlijke wijze
met het verhaal zijn verweven, nodigen bovendien uit tot reflectie.
Kortom, met Vele vreemde vormen heeft Hofland
bewezen dat hij terecht gerekend wordt tot de veelbelovende jonge
Nederlandstalige auteurs. Hij is een verhalenverteller
pur sang die zijn lezers van het eerste tot het allerlaatste woord weet te
boeien.
Tom
Hofland: Vele vreemde vormen, Querido, Amsterdam 2019, 285 p. ISBN 9789021414546.
Distributie L&M Books
deze pagina printen of opslaan