Vertaald proza

BOEKEN NR. 9, NOVEMBER 2023

Esther Kinsky: Verder kijken

door T.M. van der Zwan

In het nieuwe boek van Esther Kinsky uit de Duitse prozaïste, dichteres en vertaalster haar bezorgdheid over de verdwijnende waardering voor de cinema. Haar voornaamste klacht: het bioscoopbezoek is geen collectieve ervaring meer. Films en series worden in onze tijd vooral in een privéomgeving of op een privéscherm(pje) geconsumeerd. Bioscoopzalen zijn vervallen tot ordinaire vreetschuren waar de film bijzaak lijkt en zijn slechts een schim van de droomportalen die ze ooit waren. Wat gebeurt er met onze universele naar schoonheid speurende blik, als we die niet meer gezamenlijk kunnen loslaten op het lichtende scherm in die ‘mythische kijkruimte’ – als we zelfs die intieme kijksensatie in het donker al niet meer kunnen delen?  

Het boek begint met een nogal pathetisch motto van John Cassavetes: ‘There is something important in people, something that’s dying – the senses, a universal thing. […] We are dying of sadness. The whole world is dying of sadness’. Het citaat is tekenend voor de rest van het boek, dat hier en daar een haast apocalyptische sfeer ademt. Kinsky ziet in de teloorgaande bioscoopervaring het einde van de beschaving en lijkt het te menen. Naarmate de lezer verder geraakt in het boek, begint Kinsky’s toon steeds meer te storen: de vertelster komt vooral over als een vrouw op leeftijd, die geen enkele voeling meer heeft met haar tijd en ieder moment de zondvloed verwacht. Ontgaat het Kinsky bijvoorbeeld dat er in de meeste grote steden allang cinemahuizen zijn opgericht waar frisdrank en popcorn wordt geweerd en men expliciet inzet op de authentieke bioscoopervaring die zij zo hopeloos verloren waant?
 
Op de kaft staat vermeld dat het boek een roman is, maar het heeft hier en daar meer weg van een essay. Op zich is die subtiele versmelting van genres aangenaam, ware het niet dat de plot van het romangedeelte (de vertelster probeert met enkele vrienden een oude bioscoop in een Hongaars dorp nieuw leven in te blazen) behoorlijk dunnetjes is uitgewerkt, met vlakke personages die weinig interessants zeggen of doen. Ook de vertelster zelf verliest zich soms in al te slaapverwekkende gedachten, zoals wanneer ze beschrijft hoe ze zich probeert te herinneren of de Hongaarse meester van de slow cinema Béla Tarr een snor heeft of niet, om zich vervolgens nog af te vragen waarom ze die vraag eigenlijk zo belangrijk vindt.  
 
Een troef van het boek is dat Kinsky boeiend en liefdevol weet te schrijven over het technisch vakmanschap dat vroeger de boel draaiende hield achter de schermen van de cinema. Daarnaast is Verder kijken helaas een ietwat saaie en humorloze roman, met enkele aardige nostalgische passages en vakkundig beschreven natuurtaferelen (Kinsky’s specialiteit), die het boek echter niet weten te redden.  
 
Esther Kinsky: Verder kijken, Pluim, Amsterdam 2023. 210 p. ISBN 9789493304666. Vertaling van Weiter sehen door José Rijnaarts. Distributie De Wolken

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri