De bende van Lieke

6+ - Wat doet een bende meiden tijdens hun vrije tijd? Welke gedachten en gevoelens spelen door hun hoofd? In De bende van Lieke krijg je een inkijk in de leefwereld van meisjes in de lagere school.

‘Ik neem aan dat jullie eerst moeten weten wie ik ben en wie mijn vriendinnen zijn en waarom ik erover vertel.’ Zo begint Lieke het eerste hoofdstuk.Als ik dat allemaal ga vertellen, kan ik net zo goed een heel boek schrijven! En daar begin ik niet aan, hoor.’ Toch tovert ze heel wat vrolijke en een tikje absurde verhalen op papier.

Lieke is een vlotte, spontane dame met een eigen willetje. Ze is de aanvoerder van een bende. Haar bende. Met haar vriendinnenclubje spreekt ze bijna dagelijks af en beleeft ze de normale dingen van de dag. Dichter en vertaler Robbert-Jan Henkes beschrijft het leven van de kinderen bijzonder gewoon, waardoor het net ongewoon gaat aanvoelen. We ervaren de iet wat ouderwetse gebeurtenissen in een verhaal immers niet meer als alledaags.

Lieke en haar bende maken nog echt tijd om te spelen. De auteur schetst een nostalgische sfeer ver weg van de moderne wereld met tablets en televisie. De kinderen gaan op schattenjacht, verzinnen nieuwe balspelletjes, genieten van de voorbijdrijvende wolken en ze maken tijd om zich gewoon echt te vervelen. Ze hebben allemaal een heel ander karakter en deze worden mooi uitgespeeld in het verhaal. Je merkt in dit vriendengroepje een duidelijke klik, een gevoel van respect voor ieders ‘anders zijn’. Maar er zijn ook kleine ruzies en ergernissen

‘Ik heb ruzie met Sara’, zei ik. ‘Hele erge ruzie.’
‘O,’ zei Amira. ‘Waar ging het over?’
‘Dat weet ik niet meer’, zei ik. ‘Ergens over. Het was heel belangrijk.’

Deze passage geeft een heel karakteristieke situatie weer. Meisjes zouden geen echte meisjes zijn als één iemand niet ‘per ongeluk’ iets zegt tijdens een spelletje wie-kan-het-langst-zwijgen en de anderen hier geen aanstoot aan zouden nemen.

Lieke vertelt het verhaal vanuit haar standpunt. Als lezer kruip je in 31 korte, eenvoudige verhalen mee in het hoofd van het hoofdpersonage. De verhalen en gedachten blijven dicht bij de leefwereld van kinderen, en gaan feitelijk nergens over. De herkenning zit in de kinderlijke problemen die Henkes nauwgezet schetst, zoals ze bij het lezerspubliek kunnen voorvallen. Hij geeft ze weer alsof hij ze zelf meemaakt. De vertelstijl is eenvoudig, Henkes werkt met korte zinnen die letterlijk uit een kindermond lijken te komen. Liekes vertelling is luchtig, maar wel met een kritische, eigenwijze blik.

De illustraties in zwart-wit van striptekenaar Aart Clerkx zorgen voor een ondersteuning van de tekst. Het lijken vaak wel levendige schilderijtjes. Ze geven een goede impressie van de personages en van Liekes gedachtenspinsels zonder té veel prijs te geven. Lezers hebben ruimte genoeg om zelf een tekening/film in hun hoofd te maken van de gebeurtenissen. De prenten kunnen helpen om kinderen die minder graag of iets moeizamer lezen, naar dit boekje te laten grijpen.

Robbert-Jan Henkes, Aart Clerkx: De bende van Lieke, Querido, Amsterdam 2020, 152 p. : ill. ISBN 9789045124605. Distributie Standaard Uitgeverij