12+ - Eén
is altijd gelijk aan één is het schoolvoorbeeld van een bildungsroman, waarbij de jonge
protagonist op zoek gaat naar zingeving en harmonie in zijn leven. ‘Wat is de
zin van alle ellende?’ De hoofdpersoon
Elia heeft zich in het totalitaire systeem van eiland Beleza ontwikkeld als een
gekooid dier. Hij zit vol woede over zijn overleden vader, het onrechtvaardige
dictatoriale systeem en de zorg om zijn kwetsbare moeder. In de loop van het
verhaal evolueert Elia steeds meer van een onderdrukte jongen naar een
vrijgevochten jongeman.
Opa Poder (de Ouwe)
neemt Elia onder zijn hoede. Opa blijkt een aanhanger te zijn van het hindoeïsme
en hij probeert Elia met deze filosofie de juiste gereedschappen te geven om
zijn emoties te kanaliseren. In de tweede helft van het boek zien we een
kentering in de mindset van Elia. Hij wil werken aan zichzelf. De wijsheden
vliegen je vanaf dat moment dan ook om de oren:
‘’De ziel wil alles beleven,
zowel de mooie als de lelijke dingen.’ De ogen van de Ouwe boren zich diep in
de mijne. ‘De ziel doet dat om eruit te leren en te groeien.’’
Ook ontluikende
seksualiteit heeft een plaats in het verhaal. Sannen houdt het kuis genoeg in
taalgebruik en omschrijvingen opdat het de lezer niet zal generen. Elia wordt
verliefd op Aznii (de Rosse). De zorg en liefde voor Elia’s moeder wordt
vervangen door die voor Aznii, waarmee de ontwikkeling van kind naar jonge
volwassene duidelijk wordt.
Door de spirituele
reis die Elia doormaakt, leest Elke Sannens debuut als een gedramatiseerd
zelfhulpboek voor tieners. Sannen neemt onervaren literaire lezers bij de hand
en leert hen verwijzingen te herkennen door ze expliciet te maken. Elia raadpleegt
in ieder hoofdstuk de dierenencyclopedie van zijn overleden vader. Hij gelooft
dat zijn vader hem zo begeleidt. Na een beschrijving van een dier vertelt
Sannen via Elia hoe het stuk geïnterpreteerd dient te worden.
‘’Wat zou je vader ermee bedoelen?’ Dat er iets groter is
dan de leeuw, groter dan Alto Pai’, verklaar ik.’
Sannen gebruikt naast dierensymboliek ook cijfers als
terugkerend patroon. Elia gebruikt beide voor structuur in zijn leven. Waarom
hij de dierenencyclopedie gebruikt, wordt verklaard, maar waarom cijfers hem
houvast bieden, is onduidelijk. Hoe komt het dat de emotionele en ietwat
zweverige Elia veiligheid in cijfers vindt? De karaktereigenschap van het
dwangmatig tellen wordt niet aan Elia’s verhaal verbonden, waardoor het een los
element blijft en het hem als personage ongrijpbaar houdt.
Eén is altijd gelijk
aan één is door de repetitieve
aard en het gebruik van steeds dezelfde opzet op momenten eentonig en komt wat te
bedacht over. Toch weet het verhaal tegen het einde te verrassen en is het
woordgebruik bijzonder en mooi. Sannens schrijfstijl is kort, bondig en zonder
onnodige opsmuk, maar geeft het verhaal wel genoeg leven en beeld om het
prettig leesbaar te maken. Op onverwachte momenten gebruikt ze prachtige
beeldspraak en beschrijvingen die het verhaal omhoogtillen.
‘’Oh.’ Aznii’s stem klinkt
anders nu, golvend en tinkelend tegelijk. Voor onze ogen voltrekt het wonder
van iedere avond zich. Voor onze ogen overschildert de zon de wereld in
zachtpaarse tinten.’
Het beeldend taalgebruik wordt minimaal ingezet, waardoor het niet
hoogdravend wordt. Het contrasteert met het ritme van haar schrijfstijl
waardoor het boek leest als een trage rap afgewisseld met stukken zang en een
verrassende aria in de laatste paar hoofdstukken van het boek.
Elke Sannen laat met
haar prachtige gevoel voor taal potentie zien. Toch komt het verhaal dat ze
heeft willen vertellen mijns inziens niet helemaal uit de verf. Het mist
samenhang in motieven en voelt gekunsteld aan in opbouw. Eén is altijd
gelijk aan één is geen pageturner. Gelukkig weet Sannen in het slotstuk
meer urgentie en vaart in het verhaal te brengen. Hopelijk weet zij in een
volgend boek haar sterktes in te zetten en te beginnen zoals zij in dit boek is
geëindigd.
Elke
Sannen: Eén is altijd gelijk aan één, Davidsfonds/Infodok, Leuven 2019, 254 p.
ISBN 9879002268311. Distributie Standaard Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan