6+ - ‘Hubert de Givenchy’ vormt
alweer de negentiende bijdrage aan de kwalitatief hoogstaande reeks
kunstprentenboeken, een uitgelezen samenwerking tussen uitgeverij Leopold en
het Gemeentemuseum Den Haag. De boeken verschijnen steevast ter gelegenheid van
nieuwe tentoonstellingen, in dit geval Hubert de Givenchy – To Audrey with
Love, een retrospectief van de Givenchy’s werk dat tegelijkertijd een eerbetoon
aan zijn grote muze Audrey Hepburn wil zijn.
Philip Hopman vertrekt vanuit
een biografische insteek, met focus op enkele markante levensfasen van zowel de
Givenchy als Hepburn. De jonge graaf Hubert de Givenchy raakt gefascineerd door
de ‘mooie jurken’ van de chique gasten op de exuberante societyfeestjes van
zijn moeder. Tegenover die visuele pracht en praal plaatst de illustrator een
sobere, uitgepuurde prent van de jeugdige barones Audrey Hepburn, met een
voorkeur voor de podiumkunsten. Hopman toont overtuigend hoe de passie van beide
protagonisten een allesbepalende factor tijdens hun verdere leven wordt en
tevens uitgroeit tot een verbindend element tussen beide stijliconen. Zover is
het nog voorlopig nog niet; in deze fase uit de kindertijd ‘vertelt’ en
illustreert Hopman zijn personages verspreid over een dubbele bladzijde.
Bovenaan de pagina focust hij op de ontwikkeling van de Givenchy; onderaan
staat Audreys evolutie centraal, zodat beide verhaallijnen zich parallel kunnen
ontwikkelen.
Terwijl
Hubert zijn modellen allerhande kleurrijke creaties aanmeet, rijgt Audrey de
filmsuccessen aan elkaar. Dat wordt visueel knap verbeeld: terwijl Audrey
pontificaal in het midden van de illustraties plaatsneemt, kijkt de
gewaardeerde ontwerper vanaf de zijlijn naar z’n modeshows. Op zoek naar
gepaste kleding voor een filmrol, komt Hepburn bij de jonge ontwerper terecht.
Haar garderobe in ‘Breakfast at Tiffany's’ wordt een wereldwijd succes: ‘Echt
alle meisjes willen dat leuke pakje dat Audrey in de film draagt. En sommige
jongens ook.’ Beide verhaallijnen lopen haast vanzelfsprekend in elkaar over,
waardoor de focus nogal abrupt verschuift naar hun zogenaamd ‘intense
vriendschap’. Dat gegeven wordt vervolgens onvoldoende uitgewerkt; terwijl
Audrey haar glamourleven leidt en de wereld rondreist om ‘kinderen in nood’ te
helpen, vertoeft de Givenchy in zijn spaarzaam ingerichte woning, mét foto van
Audrey Hepburn. Een laatste prent plaatst beide vrienden tegenover een –
overigens knap uitgewerkt – stadsportret van Parijs. Een wat zeemzoeterig
einde, dat geen recht doet aan deze zorgvuldig opgebouwde vertelling.
Philip Hopman blijkt
de geknipte illustrator om de levens van de Givenchy en Hepburn te verbeelden;
alvorens hij naar de richting boekillustratie overstapte, volgde hij gedurende
een jaar de moderichting aan de Rietveld Academie. Hij plaatst z’n kleurrijke
personages overtuigend tegenover een witte achtergrond, waardoor zowel Audrey
als de Givenchy bijzonder goed tot hun recht komen. De zwierige, vrij losse
kledingstukken van de Franse couturier krijgen een geslaagd visueel equivalent
in kleurrijke, elegante prenten. Hopman opteert voor duidelijke contouren en
vormen, waardoor grote kleurvlakken ontstaan die zelden volledig worden
ingekleurd. Net als in eerder werk mag er al eens buiten de lijntjes gekleurd
worden. Hopman liet zich ruimschoots inspireren door beroemdheden die hij portretteert
in exclusieve creaties van de Givenchy, zoals Marlene Dietrich, Grace Kelly en
Jackie Kennedy. Voor kinderen maken ze deel uit van de visuele rijkdom;
volwassenen zullen ze als een ge(s)laagd visueel ijkpunt herkennen.
Daarnaast vormt de
expressiviteit van de personages een onmiskenbaar onderdeel van Hopmans
beeldtaal; zijn figuren ‘spreken’ als het ware via een uitgekiende mimiek en
gestiek. De begeleidende tekst blijft daarentegen vrij eenvoudig en beschrijft
meermaals wat de illustraties vele overtuigender verbeelden. Als tekstloos
prentenboek had het verhaal van Hubert de Givenchy en Audrey Hepburn een nog
sterker en beklijvender geheel kunnen opleveren.
Samen met het geromantiseerde einde, doet de ongeïnspireerde, wat banale tekst
enigszins afbreuk aan dit verder zorgvuldig uitgewerkte prentenboek.
Amsterdam : Leopold 2016,
[26] p. ill. ISBN 9789025871352. Distributie: WPG Uitgevers
deze pagina printen of opslaan