Vanaf zes jaar

JEUGDBOEKEN NR. 1, JANUARI 2024

Jacques & Lise: Aldo & Rino

door Sofie Brants

6+- De broers Aldo en Rino houden allebei van spaghetti. Het liefst eten ze de spaghetti van hun Nonna, een kranige grootmoeder die net met twee dampende borden uit de keuken komt. Maar wanneer Nonna haar evenwicht verliest en een van de borden spaghetti op de grond laat vallen moeten Aldo en Rino een portie delen. Dat gaat goed, tot de laatste sliert de broers van mond tot mond verbindt en geen van beiden wil loslaten. In wat volgt neemt het auteurskoppel Jacques Maes en Lise Braekers de lezer mee op een surrealistische reis die de spaghettisliert al snel zijn oorspronkelijke functie doet verliezen én het geduld van de twee broers danig op de proef stelt.  

Jacques & Lise staan vooral gekend om hun visueel krachtige en sprekende beelden. Boeken als Oskar (2016) en Als sneeuw voor de zon hebben zelfs geen woorden nodig om hun kijkers te beroeren. Tekstueel onderscheidt Aldo & Rino zich van eerder werk door te ontpoppen tot een symbolisch huzarenstukje waarbij de woorden, laverend tussen hun letterlijke en figuurlijke betekenis, niet moeten onderdoen voor het beeld. De sliert wordt een wasdraad als uiting van de tegendraadsheid van de broers, een springtouw als symbool voor hun koppige spel en een elektriciteitslijn om de spanning tussen beiden te benadrukken. Die dubbele betekenis is niet altijd even behapbaar voor jonge kinderen, maar dat is waar de expressieve illustraties en de zinnen op rijm genoeg alternatief bieden.  
 
Nonna eist dat de jongens het bijleggen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De vete kent een hoogtepunt wanneer Rino in een put valt en noodgedwongen de spaghettisliert moet loslaten (‘Het is een geluk… bij een ongeluk.’). Aldo laat zijn fantasie de vrije loop: de sliert wordt een slinger, veter, gitaarsnaar, breiwol, leiband en broeksriem. Rino zit, opnieuw in alle betekenissen van het woord, nog steeds in de put. Gelukkig beseft Aldo dat het beste gebruik van de sliert een touw is om Rino uit zijn benarde positie te bevrijden (‘Wat zo’n sliert immers het beste kan, is toch gewoon verbinden.’). Het lijkt een subtiel lesje in verdraagzaamheid, dat op geen enkel moment belerend aanvoelt.  
 
Qua vormgeving en stijl is Aldo & Rino gelijkaardig aan eerder werk Henry met overwegend donkere kleuren en contouren die soms bijna volledig opgaan in een strakke, effen achtergrond. De disproportionele lichaamsverhoudingen van de jongens en een dubbele pagina met kleinere fantasievolle tekeningen zijn kenmerkend voor de authentieke stijl van het illustratorenduo. De spaghettisliert, die symbool staat voor verbondenheid, prijkt ook op de cover in een prachtige illustratie die de broers in een bord spaghetti doet verstrengelen met elkaar.
 
De jongens zijn opnieuw vrienden en de sliert wordt demonstratief weggegooid, net op het moment dat Nonna gevaarlijk balancerend met twee borden pizza uit de keuken komt en menig kijker de bui al voelt hangen. Als dat maar goed komt! De prent op de binnenkant van het achterplat is alvast voor meerdere interpretaties vatbaar, want het is Nonna die tijdens het afwassen (het laatste?) stuk pizza opeet.
 
Aldo & Rino is een boek dat de lezer prikkelt om op een speelse en interactieve manier met taal om te gaan. Evenzeer brengt het haar lezers ook de onmisbare kunst bij van het verbonden zijn… en te blijven.  
 
Jacques & Lise: Aldo & Rino, Pelckmans, Kalmthout 2023, 48 p. : ill. 9789453378284 

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri