Poëzie

BOEKEN NR. 10, DECEMBER 2024

Esther Jansma: We moeten ‘misschien’ blijven denken

door Dirk De Geest

We moeten ‘misschien’ blijven denken is duidelijk opgevat als het sluitstuk van een oeuvre, een bewust testament. Esther Jansma kondigt immers zelf expliciet aan in haar nawoord dat deze bundel wellicht haar laatste zal zijn, omwille van ziekte. De titel is dan ook een soort van programma, de verklaring dat blijven denken en twijfelen onze enige kans op overleven is. Het is ook het programma dat haar dichtbundels en haar essays al die jaren heeft gedragen. Dat ‘misschien’ is een erkenning van onze broosheid maar tegelijk ook een teken van onze unieke menselijkheid, een aarzeling over het verleden maar een opening naar de toekomst toe.  

Dat Jansma terugkijkt op haar leven en haar literaire werk is in deze bundel overduidelijk. Zo treden opnieuw Oud en Romanticus op die, samen met het hoofd (zonder hoofdletter), afsplitsingen vormen van de complexe persoon die de dichter is: zij kwamen voor het eerst aan het woord in de bundel Picknick op de wenteltrap (1997) en enkele van die teksten vormen de opening van de nieuwe bundel. Vandaag bezinnen zij zich op het ouder worden en de lichamelijke aftakeling, theatraal maar hoogst herkenbaar. Die stemmen flankeren als het ware het dichterlijke ik, dat zich terughoudender opstelt voor al te groteske vertekening. Daar wordt de ziekte weliswaar ook benoemd en de symptomen ervan worden beschreven als ingrijpend op de lichamelijke en mentale wereld van het dichterlijke ik, maar de klemtoon ligt hier toch vooral op veralgemening. De dichteres legt getuigenis af van haar bestaan maar doet dat nadrukkelijk in een breder kader.
 
Veel gedichten hebben het over de oorsprong en het einde. Aan de oorsprong staan jeugdherinneringen en mensen die zijn voorafgegaan, maar de onderzoekster reikt veel verder. Ze heeft het over de onoplosbare kwestie van de kip en het ei of de big bang, maar dat zijn beelden om te tonen hoe wij hooguit een kleine schakel vormen in een continue evolutie die zelfs de eeuwen en de menselijke geschiedenis overstijgt. Bij momenten grijpt Jansma hier terug naar de toon en de archetypische symboliek van de mythe of het sprookje. Ook wordt de natuur meermaals als een model voor de mens voorgesteld: bomen kunnen hun bladeren probleemloos loslaten, en hun vertraagde dynamiek staat tegenover het hectische en grillige bewustzijn van de mens.
 
Loslaten lijkt wel het ultieme credo van deze bundel. De mens moet leren loslaten. Herinneringen kunnen wij niet blijvend bijhouden, ons eigen leven is beperkt in duur en intensiteit, de liefde confronteert ons ook met onze beperkingen. Hetzelfde geldt op grote schaal, met de maatschappelijke ontwikkelingen, de energie van de aarde, de ambitie van kunst om iets blijvends voor te brengen. Dat loslaten is echter lang niet enkel negatief te interpreteren. Integendeel, het creëert de mogelijkheid om verder te denken en ons individuele perspectief te overstijgen. Het ontslaat de mens in geen geval van activisme en engagement, zowel op het persoonlijke als op het sociale en maatschappelijke vlak. Wij zijn omringd door stemmen die blijven resoneren, en Esther Jansma voegt daaraan met deze bundel een zoveelste waardevol accent toe.
 
Esther Jansma: We moeten ‘misschien’ blijven denken, Prometheus, Amsterdam 2024, 65 p. ISBN 9789044658330. Distributie L&M Books

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 1, JANUARI 2025

De laatste dag van de veerman

Frode Grytten

Grenskolonialisme

Albina Fetahaj

Het paradijs van slapen, of Iemand die met bloemen fietst

Joost Oomen

Nachtvrouwen

Maja Haderlap

Rimpeling

Bibi Dumon Tak, Annemarie van Haeringen (ill.)

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 1, JANUARI 2025

Altijd samen

Bette Westera, Leo Timmers (ill.)

Hanna en Hamza

Janneke Schotveld, Arevik d’Or (ill.)

Je hond en jij

Elena Bulay

Kom op, we gaan!

Edward van de Vendel, Floor de Goede (ill.)

Wij zijn de nacht. De tofste dieren van het donker

Matthijs Meeuwsen en Paco Vink (ill.)

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri