De Amerikaanse Ann Patchett (1963) volgde creative
writing-cursussen bij onder meer Alan Gurganus en Russell Banks. Als undergraduate
begon ze al met het publiceren van kortverhalen in belangrijke tijdschriften.
Haar debuutroman, The Patron Saint of Liars (1992), werd door de New
York Times verkozen tot opvallendste boek van het jaar. Taft (1994)
werd bekroond met de Janet Heidinger Kafka Prize en haar derde roman, The Magician's
Assistant (1997) leverde Patchett een Guggenheim fellowship op. Bel Canto
(2001, Belcanto), tot dan haar meest ambitieuze roman, zorgde voor de
internationale doorbraak in 2002, dankzij de Orange Prize en de Pen/Faulkner Award.
Vanuit thematisch oogpunt is Belcanto vergelijkbaar
met haar vorige en latere werk: een geloofwaardige exploratie van uiteenlopende
personages die door toevalligheden samen op een hoop gegooid worden. Patchett
beschrijft haar oeuvre als een vermenging van leven en fictie. ‘I write a book
that is about a group of people who were pulled out of one family or situation
and dropped into another one in which they are not familiar. And then I see how
communities are formed. […] As I realized as I've gotten older that I keep
doing this again and again’ (National Public Radio).
Het verschil zit hem vooral in de setting, de research en de
vertelstructuur. Doorgaans worden de geschreven scenes achteraf getoetst aan de
werkelijkheid om ze te corrigeren en de details uit te diepen. Schrijven is voor
Patchett als een reis waarvan de route vooraf gepland is, maar de invulling pas
gaandeweg plaatsvindt. Sinds het succes van Belcanto, heeft ze nog vier
romans geschreven: Run (2007, Familie), State of Wonder
(2011, Staat van verwondering), Commonwealth (2016, Gemeengoed),
The Dutch House (2019, Het Hollandse Huis). Ze zijn in tegenstelling tot haar oudere werk allemaal in het Nederlands vertaald.
Patchett werd sinds Belcanto vooral gelauwerd voor
haar gehele oeuvre, zodat de finaleplaats van Het Hollandse Huis voor de prestigieuze
Pulitzer Prize for Fiction 2020 een belangrijke boost geeft aan haar individuele nieuwe
werk.
Het boek speelt zich af in het spoor van de Tweede Wereldoorlog. Cyril Conroy weet een groot vastgoedimperium uit te bouwen. Hij koopt het Hollandse Huis, een imposant landgoed aan de rand van Philadelphia, voor zijn vrouw. Maar het landgoed betekent de ondergang van zijn geliefde familie. Zijn kinderen Danny en Maeve worden door hun stiefmoeder uit huis gezet, gedoemd om in armoede te leven. Vanuit Danny's standpunt wordt een Dickensiaans verhaal verteld, waarin de brusters aangewezen zijn op hun onderlinge liefde en onverbreekbare band om te overleven...
Ann Patchett: Het Hollandse Huis, De Bezige Bij, Amsterdam, 2019, 368 p. ISBN 9789403173702. Vertaling van The Dutch House door Hi-en Montijn. Distributie Standaard Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan