Nederlands proza

BOEKEN NR. 9, NOVEMBER 2025

Ingrid de Vries: De violist

door Jooris van Hulle

Met De violist schreef Ingrid de Vries een knappe en intrigerende roman over een vriendschap die gedragen wordt door de liefde voor klassieke muziek. Laurens, die als scheepsjongen werkt op een vissersboot, woont in Zoutkamp, een klein dorp in de provincie Groningen. We schrijven het jaar 2024 wanneer hij terugkeert naar zijn geboortedorp omdat hij hoopt er Guido, de man die hem de weg wees naar de muziek van vooral dan Bach, terug te zien. Aanbellen durft Laurens niet, ‘ik huil om alles waar ik spijt van heb, om zijn toewijding en vriendschap die ik heb verraden door ervandoor te gaan. En nu doe ik weer hetzelfde. Ervandoor gaan.’
 
Wat volgt in de roman is een terugblik die vooral gericht is op Laurens. De lezer volgt hem en, afwisselend in korte intermezzi ook Guido, van in zijn jongensjaren – de eerste ontmoeting dateert van 1964 – tot 2024, zestig jaar later en met twee mensen dit keer die getekend zijn door het leven.
 
Wat Guido altijd is bijgebleven, is het antwoord van Laurens toen die bij hem aanbelde terwijl hij viool aan het spelen was: dat hij de muziek zo mooi vond omdat ‘de hele wereld erin zit’. Guido stimuleert en motiveert zijn jonge vriend om zijn talenten verder te ontwikkelen. Een en ander zal ertoe leiden dat hun wegen scheiden: Laurens gaat in Utrecht aan het conservatorium studeren en gaat nadien zijn eigen weg. Aansluitend aan het hoofdmotief van de kracht die uitgaat van de muziek – steeds duidelijker wordt het voor de lezer dat Laurens vlucht in zijn vioolspel – heeft De Vries nadrukkelijk aandacht voor de fout gelopen situatie binnen het gezin waarin Laurens opgroeide. Wat hem bezwaart, daarover kan en wil hij niet praten, ook niet met Guido: ‘Hoe minder ze over me weten hoe beter’. En verder: ‘Al heel lang geleden, nadat ik één keer heb geprobeerd het aan moeder te vertellen, heb ik mezelf bezworen dat ik voor altijd mijn mond zal houden.’
 
In haar relaas over het leven van twee mensen op de klankgolven van de muziek maakt De Vries dan enkele opmerkelijke sprongen in de tijd. Het geeft de lezer het wat ongemakkelijke gevoel dat er enig haastwerk aan te pas is gekomen om het geheel in een definitieve plooi te gieten. Dat heeft dan onder meer te maken met het antwoord op de vraag naar het waarom van Laurens’ geslotenheid waar het de herinnering aan wat vroeger bij hem thuis is voorgevallen. En even goed lijkt het ernaar dat De Vries het motief van de mentale aftakeling door alzheimer wilde aansnijden. Nu, het moet gezegd: de beschrijving laat de lezer niet onberoerd. Zo weet Laurens:
 
‘Soms ben ik helder en weet ik dat de gedachten er wel zijn, maar dat ze ergens onderweg zoekraken. Dat woorden wegvluchten zodra ik ze bedenk.’
 
En dan is het toch weer de muziek die beiden personages naar elkaar toe drijft, ‘ze gaan tegenover elkaar staan, buigen zich naar elkaar toe. Er hoeft niets meer gezegd te worden. Guido begint te spelen, zet meteen de vaart erin. Hun ogen laten elkaar geen moment los.’ Het slotduet dat ze spelen, zet meteen alles in perspectief.
 
Ingrid de Vries: De violist, Ambo/Anthos, Amsterdam 2025, 163 p. ISBN 9789026371271. Distributie VBK België

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 9, NOVEMBER 2025

De dochters van de berenjager

Anneli Jordahl

Het leven en de dood in de ast

Ivan Adriaenssens, Stijn Streuvels

Huize Zwaan

Zhang Yueran

Nachtatlas

Peter Verhelst

Realtimejaren

Tonio Schachinger

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 9, NOVEMBER 2025

Albatros

Yorick Goldewijk

De prins die licht gaf

Edward van de Vendel, Martijn van der Linden (ill.)

Fossielenschatkist

Amy Atwater, Nathalia Cardozo (ill.)

Klimaatatlas. Aaargh, we gaan er allemaal aan!

Jan Paul Schutten, Tjarko van der Pol (ill.)

Toen iedereen ons kwijt was

Wouter Klootwijk & Esther Leeuwrik (ill.)

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri